sesamamu

Wednesday, January 4, 2017

Menghilang untuk setahun dari Facebook

2 haribulan Januari 2017 genap setahun sesamamu berdiam daripada untuk membuka FB. Objektif tercapai untuk Sesamamu mendiamkan diri dari sosial media yang begitu popular ini.

Pelajaran daripada "puasa" tidak membuka Facebook untuk setahun:

1. Mendisiplinkan diri untuk "bertahan"

"Berpuasa" daripada membuka FB banyak mengajar Sesamamu bahawa banyak perkara yang kita "ketagih" untuk lakukan dapat kita kawal sebenarnya. Harus disokong dengan NIAT yang benar dan tulus, nescaya dapat dilakukan.

2. Menangani "godaan"

Banyak teman maya didalam FB bertanyakan ataupun PM "Buka FB, ada berita yang harus kamu ketahui", " Ada saya tag kamu itu dan ini", dan banyak lagi godaan yang mendorong untuk Sesamamu membuka FB nya, tetap segala godaan ini di tangani dengan TENANG  dan BIJAK.

3. Banyak masa untuk MEMBACA buku

Ha...ha...satu pengajaran yang sangat berbaloi, untuk tempoh setahun itu, Sesamamu telah membaca sekurang-kurangnya 25 buah buku yang pelbagai tajuk. Daripada masa berjam-jam diluangkan untuk membaca setiap status yang dikemaskinikan didalam FB, diterjemahkan kepada membaca buku. Sangat-sangat berbaloi.

4. Perasaan dan emosi tidak terjejas teruk

Banyak cerita mahupun kemaskini didalam FB kadang-kala mengganggu emosi dan perasaan Sesamamu sebelum ini dapat dikurangkan atau dikawal. Terutama segala ketidakadilan ke atas manusai mahupun makhluk ciptaan Nya yang sangat dekat dihati Sesaamu.

emmm...di atas adalah diantara pengajaran dan pelajaran yang Sesamamu perolehi daripada "berpuasa" setahun daripada membuka FB.

Pokoknya, kalau "Kalau Hendak seribu daya..."

No comments:

Post a Comment