sesamamu

Wednesday, May 11, 2011

Cerita sebatang pokok #4

Baru minggu yang lepas, kita dikejutkan dengan kisah 3 adik beradik yang mati lemas apabila hanyut dibawa harus deras yang tiba-tiba muncul. Difahamkan ketika itu, mereka sedang mandi-manda dalam sungai yang pada awalnya cetek.
Tetapi, tanpa diduga, tiba-tiba air sungai tersebut menjadi deras sehingga menyebabkan ketiga adik beradik yang tidak tesmpat berbuat apa-apa. Cerita ini sungguh menghayat hati sesamamu kerana sehingga ke hari ini si ibu masih lagi mencari anaknya yang bungsu itu kerana jasadnya belum ditemui lagi. Sesamamu doakan si ibu dan keluarga akan tabah menghadapi saat-saat merindukan anak-anak yang tersayang ini. Tuhan lebih menyayangi si kecil ini.

Tiada lagi pokok...

Pada keluaran yang lepas sesamamu ada menyatakan di dalam artikel cerita sebatang pokok #2, di mana pokok-pokok ini yang tumbuh secara semualajadi di ulu-ulu sungai akan dapat menghalang air-air hujan yang mengalir dari perbukitan ini dapat menghalang aliran yang deras ini terus mengalir. Apabila berlaku hujan lebat di kawasan ulu-ulu sungai mahupun di kawasan pergunungan, dengan adanya himpunan pokok-pokok yang kuat serta banyak ini sebenarnya membina satu benteng semulajadi untuk menghalang air hujan yang banyak ini terus melimpah ke dalam sungai dan menyebabkan arusnya tiba-tiba deras dalam satu-satu masa.
Masalahnya sekarang ialah, tiadanya lagi pokok-pokok yang boleh melakukan benteng semulajadi ini. Tiada lagi pokok! atau tidak ada pokok yang cukup besar dan kuat untuk melambatkan aliran air hujan yang lebat ini berlaku! Tidak hairan lah, kebelakangan ini, banyak cerita kita dengar air sungai bah dan deras dengan tiba-tiba.

Kempen demi kempen...

Banyak kempen yang kita lakukan sekarang demi menjaga bumi dan alam ini. Sesamamu menyokong penuh semua kempen-kempen ini dan ianya sebenarnya menimbulkan kesedaran terhadap betapa perlunya kita sebagai manusia yang Tuhan berikan akal dan hati ini untuk menjaga bumi dan alam ini.
Hampir seytiap hari kita akan dihidangkan dengan pelbagai kempen dan usaha untuk menjaga alam semulajadi ini serta bumi ini, tetapi sejauh mana kerajaan kita benra-benar serius? Ya itu persoalannya.

Menurut pandangan sesamamu, kempen yang sepatutnya banyak kerajaan di dunia sekarang lakukan ialah, MENGHENTIKAN SERTA MERTA PEMBALAKAN. HENTIKAN PEMOTONGAN POKOK lagi. Cukup sudah dengan pemotongan pokok yang berleluasa dan pemberian lesen pembalakan kepada syarikat-syarikat pembalakan yang sedia ada ataupun yang baru mahu muncul menjadi "PEROGOL POKOK" di bumi ini. Kempen HENTIKAN PEMOTONGAN POKOK  ini seharusnya diketengahkan. ini kerana, pokok adalah DASAR kepada pemuliharaan alam dan Bumi ini. Bayangkan kalau pokok hutan rimba tidak lagi wujud sudah habis di tebang? Dari mana kita manusia dapatkan Oksigen?, darimana kita dapat udara yang bersih? mana nak lihat binatang yang kian pupus ini?

Kempen yang paling UTAMA...

Sesamamu menyeru kita sama-sama menyokong HENTIKAN PEMOTONGAN POKOK di hutan rimba ini demi kesejahteraan bukan sahaja kepada manusia, tetapi kepada segala isinya, yang sempurna Tuhan telah ciptakan. Kempen HENTIKAN POMOTONGAN POKOK.secara peribadi, belum pernah sesamamu dengar mana-mana kerajaan di dunia ini melancarkan kempen 'HENTIKAN PEMOTONGAN POKOK".  Belum pernah kan???
Mana-mana kerajaan yang memerintah juga perlu serius di dalam kempen PENANAMAN  semula pokok-pokok hutan ini. 
Apa kata sesamamu cadangkan, selama 10-15 Tahun ini, usaha pembalakan ataupun lesen-lesen pembalakan dibekukan tetapi ditukar kepada lesen PENANAMAN semula pokok-pokok hutan oleh syarikat-syarikat yang berminat. Sekurang-kurangnya, mereka tidak membalak tetapi menanam dan dalam masa yang sama, kita tidak hanya bergantung sepenuhnya kepada hutan-hutan reseb sahaja.

Percaya...

Sesamamu percaya, dengan kempen HENTIKAN PEMOTONGAN POKOK ini, segala masalah ataupun bencana dari alam ini sekurang-kurangnya dapat kita atasi. Kita tidak mahu lagi ada orang kehilangan oleh kerana alam semulajadi ini. Kalau boleh, kita mahu menikmati dan menghargai alam yang dianugerahkan oleh Tuhan yang maha Pencipta ini berikan kepada kita.

Kenapa Pokok penting kepada bumi dan segala makhluknya?

Dalam kitab kejadian bab 1, pada hari yang ke-3, Pokok ini telah diciptakan dahulu...bukannya manusia atau makhluk-makhluk lain. Brmakna, Tuhan telah menyediakan segala "bekalan" yang manusia itu serta binatang dan segala ininya untuk HIDUP. Contoh...O2

Apabila pokok ini bertumbuh dan semakin banyak dan siap untuk menerima kehadiran makhluk-mahkluk lain, jadi satu demi satu manusia ciptakan "mereka".

wah!! Sungguh Indah dan Besar Karya agung Tuhan ini...

No comments:

Post a Comment