sesamamu

Sunday, December 5, 2010

Hadiah yang terbaik dari mu...

Kita sudah sampai di bulan yang terakhir - Disember 2010. Krismas datang lagi memberi keceriaan kepada mereka yang sudah pasti menanti-nanti hadiah yang teristimewa daripada seseorang yang mereka kenali.Bercakap tentang hadiah, "Dia menghadiahkan Anak Nya yang tunggal...kepada dunia ini." (Yoh 3:16).Hadiah yang terbesar dan tiada tandingnya kepada manusia di dunia ini. Jadi apakah hadiah yang terbaik yang pernah engaku berikan kepada sesamamu dan alam semula jadi ini?

Yang menerima tersenyum riang...

Bayangkan kamu sedang melihat seseorang yang membuka hadiah yang baru anda beri itu. Kita sebagai pemberi hadiah pastinya amat gembira apabila melihat orang yang menerima pemberian kita tersangat gembira setelah membuka bungkusan hadiah itu. Dengan melihat riak wajah yang puas dan reaksi yang memuaskan daripada si penerima hadiah kita itu, kita juga sudah pastinya akan merasa gembira juga kerana mengetahui pemberian kita adalah yang terbaik yang kita mampu berikan kepadanya dan dalam masa yang sama si penerima amatlah gembira dengan pemberian kita itu.
Menjadi kepuasan kita sebagai yang memberi hadiah melihat kegimbaran diraut wajah penerima hadiah itu. Secara tidak langsung kita juga merasa puas, tidak kira berapa harga yang kita bayar untuk menyediakan hadiah tersebut. Asalkan ia yang terbaik yang kita mahu berikan sebagai hadiah kepada orang yang kita ingin berikan.
Jadi, adakah anda pernah memberi yang terbaik kepada sesamamu?

Apa yang disebalik bungkusan itu amat berharga...

Setelah kita melihat penerima hadiah yang diberi membukan bungkusan yang membaluti hadiah tersebut satu demi satu. Dan setelah melihat hadiah yang di dalam bungkusan itu, reaksi pertama mereka terhadap pemberian di sebalik bungkusan itu adalah amat berharga. Ianya berharga kerana reaksi pertama orang itu menunjukkan betapa ia amat menilai sebuah pemberian yang tulus dari hati yang nurani kepadanya. Kepuasan hatinya akan ditunjukkan dengan satu senyuman yang puas terpancar di raut wajah yang gembira itu.
Dalam masa yang sama, hati kita yang memberi itu juga akan tersentuh dan tumpang gembira kerana kita merasakan telah memberi hadiah yang terbaik kepadanya...

Kembalikan senyuman diwajahnya...

Jadi, ketahuilah, hari ini, lihat disekeliling mu, banyak orang yang memerlukan walau sesaat masa untuk kita luangkan kepada sesama kita manusia mahupun alam semula jadi ini. Mungkin selama ini, banyak masa kita berikan untuk keperluan diri kita sendiri, tetapi cuba luangkan sedikit masa untuk sesama kita manusia yang serba kekurangan, dipinggirkan, keseorangan, yang hidup dengan penuh kekecewaan, pasti masa yang kita luangkan bersama mereka ini mungkin dapat mengembalikan sedikit senyuman ke raut wajah mereka.
Meluangkan masa dengan melakukan beberapa perkara yang berfaedah kepada bumi dan alam semulajadi ini walaupun seketika, mungkin dapat mengurangkan beban alam yang semakin parah sekarang ini. Sebagai contoh, mungkin kita cuba mengurangkan menggunakan bag plastik sepanjang bulan Disember ini ataupun banyakkan menggunakan kenderaan awam ketemmpat bekerja sepanjang bulan ini sebagai hadiah yang terbaik yang kita boleh berikan kepada alam ini. Mana tahu, itu juga akan mengembalikan senyuman kepada sesamamu?

No comments:

Post a Comment