sesamamu

Wednesday, October 16, 2019

Gunung Kinabalu bawa Ku dekat pada MU

 Wow! Itu adalah luahan pertama hati saya apabila melihat akan kemegahan Gunung Kinabalu ini. Tiada kata-kata dapat diungkapkan apabila melihat puncak yang tertinggi di Malaysia ini, malah di rantau Asia Tenggara. Bukan ini pertama kalinya saya melihat Gunung Kinabalu ini, malah saya pernah sampai ke puncak Gunung Kinabalu ini beberapa kali. Cuma kali ini, apabila melihat Gunung Kinabalu ini, saya ditarik kepada Si Pencipta yang satu, yang meninggalkan perbuatan tangan Nya kepada kita ini.

Bawa Ku dekat

Legasi ini membawa ku dekat pada Nya. Lebih dekat lagi kerana siapa lah aku Yang kecil ini berbanding perbuatan tangan Nya ini.  Kenapa harus saya bosan walaupun melihatnya tiap hari, kenapa harus saya tiada perasaan "wow" apabila aku hidup di kaki Gunung ini seumur hidup Ku? Setiap bangun pagi ku, nafas baru yang diberikan, dipinjamkan barang sehari lagi untuk ku menyapa Sang Pencipta ini, apabila melihat Gunung Kinabalu, lukisan Tangan Nya yang indah ini untuk aku mengkagumi Dia yang menjadikan aku manusia yang yang kerdil ini. Ini membuat aku lebih dekat lagi kepada Dia.(Renungan dari Mazmur 8)

 Engkau temukan aku

Dibalik ciptaan Nya ini, sebenarnya, Dia lah menemukan aku. Dibalik lukisan Tangan Nya yang sungguh indah ini, Dia lah Yang mencari aku. Disana lah aku tahu, Dia berminat kepada ku, mencari aku diantara semua ciptaanNya yang indah ini. Terpaku dan terpesona didepan keindahan ciptaanNya nya membenarkan Dia melihat terus kepada hati ku. Sehingga ego ku, perasaan bahawa aku ini hebat, bijak, kuat dan semua tentang aku, daku dan diriku semakin hilang malah, "siapalah aku ini" dibanding dengan perbuatan jari-jemari Mu.?

Aku tak akan jemu...tak akan bosan....lagi melihat ciptaan Mu yang agung ini...kerana Ku tahu Engkau akan temukan aku di sana.

Lihat lah dari perspektif Dia sendiri...

No comments:

Post a Comment