sesamamu

Sunday, November 28, 2010

Ambil peduli juga tentang Alam sekitar kita

"Kerana kita adalah Ciptaan TUHAN yang Sejati. Dia menjadikan kita baru di dalam Yesus Kristus, oleh ynag demikian kita boleh melakukan perbuatan-perbuatan yang baik yang Dia telah rencanakan kepada kita sejak dahulu lagi." (Efe 2:10)
Petikan di atas diterjemahkan daripada New Living Translation Bible.
Jelas sekali surat Rasul Paulus kepada jemaat di Efesus supaya mereka tahu akan siapa yang menciptakan mereka dan bagaimana mereka menjadi satu ciptaan yang baru dalam Yesus Kristus serta mengingatkan mereka tentang apa yang meraka harus lakukan iaitu melakukan perbuatan-perbuatan baik dimana Dia telah sediakan dari mula lagi.

Apa yang kita lakukan sekarang...

Apa yang kita lakukan sekarang kepada alam semulajadi disekitar kita juga akan mempengaruhi apa yang akan generasi yang dimasa yang akan mendatang alami. Jika kita tidak ambil peduli dan perihatin tentang apa yang berlaku, generasi dimasa yang mendatang yang akan mengalami kesannya. Mahukah kita melihat anak-anak, cucu-cicit kita melihat kemusnahan alam yang kita lakukan atas nama Pembangunan?
Kita berlumba-lumba ingin membina bangunan -bangunan yang mencakar langit, melapangkan hutan untuk padang-padang golf, membentung aliran-aliran semualjadi sungai untuk membina empangan, bukan 2 tetapi 12?
Ketahuilah apa yang kita lakukan sekarang akan menentukan nasih alam semulajadi ini dimasa hadapan.

Mula dari rumah...

kita selalu mendengar ungkapan ini. Bermula dari rumah. Keprihatinan kita tentang alam semualjadi kita seharusnya bermula dari rumah lagi. Bagaiman kita ingin melihat persekitaran kita bersih dan selesa untuk diduduki, begitu juga seharusnya kita melihat alam semualajadi kita di luar sana. Seperti artikel yang lepas sesamamu ada mengatakan "Alam semualjadi kita perlukan wira", sanggupkah kamu untuk menjadi wira itu? Semudah mengutip sampai apabila terserempak dengan secebis kertas itu?
Kalau di rumah anda sudah mampu melakukannya, sudah pasti kita tahu perihatin dan ambil peduli tentangnya di luar sana bukan?

Tuhan telah melihat ciptaan Nya begitu indah dan sempurna. Dia sendiri telah merasakan puas dengan apa yang dilakukan Nya. Sehingga diciptakan Nya lah kita menurut gambaran Nya untuk menjaga dan bertanggung jawab terhadap segala ciptaan Nya yang sempurna dan indah itu. Tetapi apa yang berlaku?

Adakah gempa bumi yang berlaku di sana sini tanda-tanda pembalasan alam ini kepada kita? 
Adakah keadaan cuaca yang tidak menentu itu, hujan-kemarau di sana sini mewakili jeritan bumi ini yang kuan pudar hijau nya? 
Adakah di sana-sini kita mendengar kanak-kanak mati kelaparan kerana sumber alam yang sepatutnya cukup untuk segala makhluk ciptaan Nya telah pupus kehabisan sehingga tiada lagi sumber alam yang dapat ditawarkan kepada mereka yang memerlukan ini?
Adakah manusia sudah leka...sehingga "pembangunan" sudah menjadi tuhan yang utama di dalam hidup kita?

Mari sama-sama kita renungkan segala persoalan tersebut. 

Harapan sesamamu ialah, pada suatu hari nanti kita akan mendengar JERITAN BUMI ini yang memanggil...

No comments:

Post a Comment