sesamamu

Sunday, November 21, 2010

Pemanasan Global?

Selalu kita mendengar tentang pemanasan global atau "Global warming". Tetapi apakah tindakan kita yang waras ini apabila mendengar hal tersebut? Para saintis yang mengeluarkan kenyataan ini adalah mereka yang telah mengalaminya dan telah membuat penyelidikan yang terperinci dengan isu ini. Kalau tidak, masakan mereka mengeluarkan kenyataan tentang apa yang berlaku kepada bumi kita yang kian panas ini.
Bila bercakap tentang pemanasan global, ia bererti perubahan keadaan cuhu dunia yang meningkat sebanyak 2 darjah celcius dan ianya berbeza-beza mengikut benua.

Aktiviti manusia penyebabnya...

Sedar ataupun tidak, pelepasan gas karbon dioksida di atmosfera adalah punca kepada perubahan cuaca dunia ini. Gas karbon yang tidak berbau ini kita lepaskan hasil daripada aktiviti harian kita. Sebagai contoh, kenderaan yang kita gunakan, penggunaan penghawa dingin, pembakaran hutan yang berleluasa dan banyak lagi penyumbang kepada pemanasan global ini yang secara tidak sengaja terhasil daripada aktiviti manusia seharian.

Kesan daripada  perubahan cuaca ini...

Sumber ekosistem yang ada telah digunakan ke paras maksimum dengan penangkapan ikan berlebihan dan pemupusan kawasan besar hutan. Enam bilion penduduk dunia kini menggunakan sumber asli bumi secara berlebihan dan tidak terkawal . Jika pemanasan global berterusan , manusia dan tamdunnya akan pupus sebagaimana pupusnya dinosaur.
Ramalan saintis menunjukkan peningkatan 7.0 meter paras laut, kawasan rendah seperti Kuala Muda (Kedah) dan Kelantan akan ditenggelami air. Keadaan monsun akan bertukar sama sekali kerana kita akan menerima lebih banyak hujan sewaktu monsun timur laut, yang bermakna lebih banyak kejadian banjir.
Kesedaran rakyat Malaysia dan amnya masyarakat dunia sukar ditingkatkan. Hanya 3 /10 rakyat Malaysia yang prihatin kepada isu-isu alam sekitar. Kejadian gempa bumi 26 Disember 2004 dan banjir besar di Johor adalah pengajaran terbaik. Mendidik bukanlah untuk membuat mereka cemas tetapi meminta mereka bertindak secara betul dan tepat. (Wikipedia Bahasa Melayu)

Saintis yang kata...

Kalau para saintis mengulas sesuatu penyakit dan penawar yang mungkin kita dapat, kita mudah dan cepat percaya malah bertindak dengan segera.
Tetapi apabila para saintis mengatakan sesuatu sepatutnya kita ambil peduli tentang apa yang berlaku kepada bumi kita, kita lambat bertindak malah ada kalangan kita yang tidak mahu ambil peduli tentang hal ini.
Kenapa ya? Adakah kita mahu melihat banyak lagi malapetakan alam berlaku? Adakah kita mahu melihat hujan terus turun dan mengakibatkan hakisan tanah berlaku di sana-sini? Banjir yang besar akibat hujan yang tidak menentu?
Adakah kita mahu melihat sumber alam kita habis di terokai dan ekosistem kita sama sekali musnah? Baru kita mahu bertindak?

Mari kita sama-sama renungkan...renungkan keadaan bumi kita yang kian hari kian pudar akibat kerakusan kita yang bernama manusia ini...

Hijau bumiku...

No comments:

Post a Comment