sesamamu

Sunday, December 12, 2010

"Ambil kisah" adalah hadiah yang terbaik

Mungkinkah menjadi sifat kita yang tidak mahu mengambil kisah tentang apa yang berlaku dipersekitaran kita?
 Sikap tidak mahu ambil peduli dengan apa yang terjadi dengan orang lain dan juga persekitaran kita membuat kita membentuk satu masyarakat mentaliti "U-u-I-i". 
Sebagai contoh, kenapa konvensyen Copenhagen gagal dan baru-baru ini satu lagi persidangan mengenai alam sekitar gagal lagi. Apa lagi kalau mahu cerita tentang kegagalan perjanjian kuito? Lagi sangat mengecewakan. Ini berlaku kerana ada satu kelompok masyarakat yang mengakui diri mereka "PEMIMPIN" sangat-sangat mementingkan diri sendiri. Mereka hanya memikirkan kepentingan KEUNTUNGAN semata-mata tetapi hal-hal pemanasan global akibat perbuatan mereka yang rakus ini mereka tidak kisah.

Contoh Mudah?

Yang di atas adalah contoh terbesar, kerana mereka yang "U-u-I-I" terdiri daripada manusia yang pentingakan agenda politik peribadi mereka sendiri sahaja.
Contoh yang paling mudah, apabila ada satu kempen "Thursday In Black" di mana menggalakkan orang ramai menggunakan pakaian hitam setiap hari khamis untuk menyatakan "protes" kita kepada keganasan. penderaan kanak-kanak, Rogol, dan pembuangan bayi. Masih ada lagi mereka yang "tahu" akan kempen ini tapi ambil tidak kisah tentang perkara yang termudah dilakukan- Guna baju hitam setiap hari khamis. Kenapa tidak mahu lakukan? Sebab tidak ambil kisah lah.Kenapa mesti hari perlu menetukan apa warna baju yang aku mahu pakai? Kenapa mesti hari khamis? Jadi, jelas sekali kepentingan peribadi itu melebihi kepentingan orang lain  kan?  Jadi Bagaimana kita dapat menjayakan kempen ini, dan melihat setiap hari khamis seluruh manusia di muka bumi ini pakai baju hitam dan akhirnya melihat persekitaran kita selamat didiami? Ya, kurang nya publisiti dan kempen yang lemah. Itu memang kita akui,. Tetapi ini bukan hal lemahnya publisiti tetapi ini tentang "KESEDARAN" kita tenatng apa yang berlaku ke atas sesama kita manusia. Hellooooo!!!! kalau kita yang 10 orang ni tahu tentang hal ini, sesamamu percaya dalam masa yang terdekat, 10 orang jadi 10,000 orang dalam masa 6 bulan tahu tentang kempen ini. Tidak mustahil kan?

Lagi Contoh Mudah?

Di Dalam "Bible" juga kata tolong orang yang msikin, hidupnya belum tentu ada makanan untuk hari ini. Tetapi, apa yang kerajaan kita buat? Naikkan harga minyak sesuka hati, naikkan harga keperluan asas-seperti gula sesuka hati. Alasan kurangkan pemberian subsidi. Hellooooo!!!! tahukah kamu, orang kaya akan terus kaya dan orang miskin terus merana menderita di negara kita Malaysia yang tercinta ini. Ini sesamamu tujukan kepada SISTEM ekonomi di negara kita. Khas kepada pengubal-pengubal dasar ekonomi di negara kita (Siapa lagi kalau bukan orang yang dipanggil wakil rakyat di Parlimen kita tu). Sesamamu cadangkan mereka Cuba pergi ke kampung-kampung dan tinggal di sana selama 1 bulan. Rasakan kehidupan mereka yang sedia serba kekurangan ini. Baru lah senang untuk kamu mengubal dasar ekonomi negara kita.Sebagai contoh, di Ba kelalan, harga se-tong tong gas mencecah RM80-RM100. RM6-12  seliter untuk minyak petrol. Kenapa ini berlaku? Kos pengangkutan alasannya...tengoklah keadaan jalan tu. Siapa yang menderita- Orang yang dipendalaman, siapa yang senang? orang yang kaya dan terus kayalah!!!Wahai MP-MP negara ku Malaysia yang tercinta ini....perlu sesamamu ingatkan..."kerusi MP yang kamu duduk tu rakyat yang beri, rakyat yang menderita di luar sana".

Mahu lagi contoh mudah???

Bina bangunan mencakar langit. Mahu tunjukkan kehebatan negara kita yang selalu "Malaysia BOLEH!" kepada dunia luar. Helloooooo!!!! berapa buah sekolah yang telah kita bina untuk masyarakat luar bandar? berapa banyak jalan raya kita sudah bina dekat Sarawak untuk masyarakat luar bandar? 48 tahun Sarawak membentuk Malaysia, jalan 125 KM dari Lawas ke Bakelalan. Sesamamu ulang sekali lagi, 125KM!!! sahaja, dari pilihan raya yang sudah dijanjikan oleh wakil rakyat dari Bakelalan dan konco-konco yang datang berkempen di Bakelalan, tetapi sampai sekarang. Kalau tidak kereta 4WD yang ditambahkan lagi ketinggian kereta mereka, pasti sukar atau sama-sekali tidak sampai di Bakelalan. 125KM memakan 8 hingga 10 jam. Apa macam ini? Tetapi, bangunan mencakar langit mahu dibina? ini kan jalan raya? apatah lagi sekolah?Tolong bina banyak sekolah lagi di Sarawak. Ulang sekali lagi, tolong bina banyak sekolah atau perbaiki kemudahan insfrastruktur di kebanyakan sekolah di Sarawak wahai kerajaan yang memerintah. Bukan kah itu menjadi hadiah yang terbaik yang bakal kamu berikan kepada anak bangsa Malaysia ini? Kalau tak silap, Sarawak kaya dengan sumber aslinya tetapi, kenapa tahap kemiskinan masih tinggi dan menjadi negeri yang ke-4 yang kebanyakanan rakyatnya masih hidup di dalam tahap kemiskininan yang tegar. Kenapa?

Mahu lagi contoh yang paling Mudah?

Mungkin kamu kenal seorang yang bernama JC? Jesus Christ?
itu contoh yang paling mudah. Lihat kehidupan Dia, dan bagaimana Dia Ambil peduli dengan orang disekeliling Dia.
Jadi, "ambil kisah" dengan apa yang berlaku disekitar mu, sebab perbuatan mu itu boleh menjadi hadiah yang terbaik yang kamu berikan kepada "sesamamu" di tahun ini.

Selamat mencuba untuk membuat perkara mudah dalam hidup mu "AMBIL KISAH".

Sesamamu rasa, tiba masanya kuasa RAKYAT dikembalikan, terutama untuk Sarawak. Ayuh!!! lakukan tanggung jawab mu, berdiri, menjadi suara bagi generasi mu...BERUBAH KITA MAMPU!!!

No comments:

Post a Comment