sesamamu

Monday, December 20, 2010

Krismas bereti "TERIMA KASIH"...

Apakah erti Krismas bagi kamu?

Kalau kita pergi ke pusat-pusat membeli belah sekarang, pasti berkumandang lagu-lagu Krismas dan tidak kurangnya perhiasan Krismas yang menarik terpapar di sana sini. Segalanya dihias begitu indah sesuai dengan tema hari Krismas di mana akan dirayakan setiap hujung tahun di bulan Disember.
Antara hiasan tidak ketinggalan watak-watak penting seperti Pokok Krismas, Santa Claus dan sebagainya menghiasi perhiasan-perhiasan Krismas. Ini telah menjadi sebahagian daripada tradisional perayaan Krismas.

Tetapi balik kepada persoalan tadi, apa kah pengertian Krismas bagi kita? Sesamamu percaya kebanyakan kita mempunyai definasi dan pengertian kita sendiri tentang Krismas. Dan sesamamu percaya setiap kali menjelang Krismas dan 25 Disember setiap tahun, kebanyakan mereka yang merayakan Krismas akan mendengar mesej Krismas daripada pendakwah-pendakwah ataupun guru-guru agama Kristian tentang Krismas atau Natal. Oleh yang demikian, sesamamu percaya kita sudah masak dengan pengertian tersebut selagi kita tidak berhenti mungunjungi gereja dan merayakan Krismas ini.

Satu Hadiah yang tidak ternilai

Salah satu pengertian yang begitu popular tentang Krismas ialah Tuhan Yesus Kristus adalah satu pemeberian yang tidak ternilai yang Allah Bapa berikan kepada setiap manusia. Jadi barang siapa yang menerima dan percaya kepada Nya akan memperolehi hidup yang kekal daripada hadiah tersebut-iaitu Tuhan Yesus Kristus sendiri. (Yoh 3:16)
Oleh kerana itulah, setiap hari Krismas kita akan mendapati banyak bungkusan-bungkusan hadiah yang menjadi sebahagian perhiasan pada hari Krismas.
Tentang hadiah ini, sesamamu ada bincangkan di dalam artikel yang pertama dalam bulan ini.
Tetapi apa yang menjadi bual bicara ialah, hadiah yang diberikan kepada kita daripada Allah Bapa disyurga adalah hadiah yang tidak ternilainya, hadiah yang tiada diberi dengan tanpa agenda tersembunyi dan hadiah yang diberi tanpa bersyarat. Ia sama sekali percuma dan diberi dengan hati yang penuh KASIH kerana pemberi hadiah itu sendiri adalah KASIH.(1 Yoh 4:8)

Berterima kasih lah

Jadi, oleh kerana DIA telah memberi Anak NYA yang tunggal itu sebagai hadiah yang tidak ternilainya, selayaknya kita memberi ucapan syukur dan terima kasih kepada Nya.
Pengertian sesamamu untuk kita sama-sama renungkan erti Krismas ini ialah, Respon kita terhadap hadiah yang tidak ternilai itu. Apakah respon kita?
Sudah semestinya mengucapkan "TERIMA KASIH".
 Satu perkara mudah yang kadang kala kita sebagai manusia ini sukar untuk katakan. Ini baru dengan kata-kata tau?. Apa perasaan kamu kalau kamu telah menolong seseorang itu dan sepatah perkataan terima kasih sekurang-kurangnya kamu tidak dengar atau terima daripada orang itu? Mesti kamu akan rasa kurang senang bukan?
Atau bilakah kali terakhir kamu mengatakan terima kasih kepada seseorang yang pernah menolong kamu?
Betapa bernilai dan pentingnya perkataan "TERIMA KASIH" itu sehingga kita memandang ringan ungkapan tersebut. Apa lagi kalau Bapa Di Syurga yang telah memberi hadiah yang Bernilai itu kepada kita, tetapi kita tidak respon dengan mengucapkan syukur ataupun terima kasih kepada Nya.

Terima kasih ku...

Respon yang Bapa Di Syurga mahu ialah, kita bersyukur dengan kehidupan yang Dia anugerahkan kepada kita. Dengan hidup dengan sesuai yang diFirmankan Nya kepada kita. Kehidupan kita menjadi satu penyataan Terima kasih kita kepada apa yang diberikan Nya kepada kita. Oleh yang demikian, persembahkanlah hiudp kita sebagai persembahan ucapan syurkur dan terima kasih kita keatas Hadiah yang tidak ternilai, iaitu Tuhan Yesus Kristus di hari Krismas ini.
Itu adalah ucapan terima kasih yang tak terhingga daripada kita khas ditujukan kepada pemberi hadiah tersebut.

Bersyukurlah dan berterima kasihlah selalu...

Oleh yang demikian, di hari Krismas ini, sesamamu mendorong kita semua untuk menjadikan kehidupan kita sebagai persembahan syukur dan terima kasih kita kepada Nya. Dengan mengasihi Dia sepenuh hati, sepenuh jiwa dan dengan sepenuh kekuatan mu dan dalam masa yang sama, kasihilah sesamamu manusia seperti engkau mengasihi diri mu sendiri.
Dengan itu, Krismas ini akan lebih bererti untuk kita sama-sama rayakan untuk memperingati akan kasih anugerah DIA yang sungguh mengasihi segals isi dunia ini.

Selamat hari natal...Terima kasih Tuhan kerana hari Krismas ini.

No comments:

Post a Comment