sesamamu

Sunday, October 18, 2009

Robohkan tembok Prejudis itu...

Hari raya aidilfitri telah masuk minggu yang ke-3, dan rakan -rakan kita umat Islam mungkin masih merasakan kehangatan hari raya ini. Di akhbar-akhbar tempatan kita, masih ada banyak lagi rumah terbuka aidilfitri yang dikelolakan oleh baik badan kerajaan mahupun bukan kerajaan. Ini bermakna, rumah-rumah terbuka ini sememangnya terbuka kepada semua, didalam konsep 1-Malaysia kita.

Tetapi sebelum hari raya ini, kalau kita masih ingat lagi apabila kita semua sama-sama mengingati penubuhan Malaysia yang jatuh pada 16 September yang lepas. Banyak pertubuhan gereja dan NGO bersama-sama berdoa dan berpuasa untuk kesejahteraan dan keamanan negara kita yang tercinta ini.

Saya sungguh tertarik kepada satu petikan artikel dari www.themicahmandate.org di mana sekumpulan pelajar Kristian di Tasmania bangun seawal jam 4 pagi dan berpuasa bersama-sama serta berdoa untuk "birthday" Malaysia. Ya, mereka bersahur bersama dan berpuasa sepanjang hari dan diakhiri dengan berbuka puasa bersama-sama seperti rakan Muslim mereka yang lain.

Apa yang menjadi dorongan saya ialah, kesungguhan sekumpulan "pelajar Kristian" yang di Luar negara sama-sama melalui apa yang rakan muslim mereka lalui sepanjang bulan puasa tersebut dan mengingati negara kita Malaysia di dalam doa mereka. Bagi saya, mereka telah mengambil satu langkah yang bermakna didalam merobohkan tembok prejudis yang telah lama kita bina terhadap "Mereka" selama ini selain berada berjauhan di negeri orang.

ayo! rakan-rakan pelajar Kristian ku yang ada di Malaysia ini, ambil langkah yang walaupun kecil ini untuk kita sama-sama merobohkan tembok prejudis yang kita telah bina sekian lama dengan datang kepadaNya mohon pengampunan dan berdoa untuk "Mereka".

bukan kah kita dari Bapa leluhur yang sama "Abraham"???

2 comments:

  1. Kita selalu bercakap tentang kita orang percaya ini menjadi terang kepada dunia ini...

    tetapi ketahuilah buah terang itu ialah...
    I. KEBAIKAN
    II. KEADILAN
    III. KEBENARAN

    Saya akan menulis tentang terang ini dilain artikel nanti...

    ReplyDelete
  2. "Sebab itu pergilah kepada segala bangsa di seluruh dunia, jadikanlah mereka pengikut-pengikut-Ku. Baptiskan mereka dengan menyebut nama Bapa, dan Anak, dan Roh Allah." matius 28:19......mampukah seluruh bangsa di dunia ini menjadi pengikut Yesus sekiranya TEMBOK PREJUDIS itu tidak DIROBOHKAN?.....kita sering berbicara tentang KASIH, apakah dengan prejudis kita dapat mengasihi?.....dengan itu "KASIHILAH SESAMAMU MANUSIA SEPERTI DIRIMU SENDIRI....."...sudah tiba masanya untuk kita BANGUN dari TIDUR....

    ReplyDelete