sesamamu

Sunday, July 18, 2010

Cerita tentang 12 Empangan itu...

Pada suatu hari, seorang budak yang berusia 11 tahun bersama dengan ayahnya sedang melihat satu rencana TV yang mengambarkan keadaan bumi yang hijau serta panoramanya yang menarik. Tiba-tiba si anak ini bertanya kepada ayahnya. Bapa itukah yang dikatakan sungai? Di manakah sungai-sungai itu? masih ada kah?
Si ayah tergaman sebentar dengan soalan-soalan itu. Bukan soalan cepu emas tetapi soalan yang mungkin sukar untuk si ayah jelaskan kepadanya. 


Bayangkan 10 tahun akan mendatang. Mungkin kah generasi pada masa itu tidak akan melihat sungai -sungai yang sebenar dan hanya melihat atau mendengar tentangnya daripada gambar ataupun rencana di TV mengenai sungai? Ataupun pada masa itu, ia merupakan satu rekaan fantasi semata-mata yang telah digubah dan diolah oleh teknologi maklumat yang semakin canggih?


Tetapi mungkin juga perkara ini akan berlaku jika kita terus mengejar NAFSU serakah manusia yang tidak pernah puas dengan apa yang ada. Itulah salah satu kemungkinan apa akan terjadi kepada generasi yang akan mendatang apabila pembinaan 12 empangan yang dicadangkan ini akan terus dilaksanakan pembuatannya. Generasi-generasi ini hanya melihat secara maya apa yang dikatakan tentang sungai. Mereka hanya dapat membayangkan melalui pengelaman secara maya bukannya sebenar. Keindahan dan kecantikan alam sungai-sungai ini tidak menjadi nyata kepada mereka. 


Kemungkinan perkara ini berlaku adalah pasti kerana satu persatu anak-anak sungai yang di ulu-ulu sungai kita akan terjejas dan ditenggelami oleh satu takungan air yang gergasi ini. Dan tiada lagi tawa riang manusia yang rindukan ketenangan serta kedinginan aliran anak-anak sungai ini. Mungkinkah tiada lagi deruan deras air sungai ini berlaga dengan batuan kecil serta tebingan yang curam ini. Ataupun, mungkinkah tiada kita dengar air yang jatuh dari satu punca yang tinggi memukul aliran sungai di bawahnya lagi? Jawapannya ada pada kita yang hidup pada masa sekarang ini. 
Berbalik kepada rancangan pembinaan 12 empangan di Sarawak dan 2 telah berlaku pembinaannya sekarang, iaitu empangan Bakun dan Murum. Adakah kita benar-benar perlukan ke-12 empangan ini di bina di Sarawak? Kalau ia amat diperlukan untuk perkembangan ekonomi mahupun sosial rakya Sarawak, biarlah perlaksanaannya dilakukan dengan berdasarkan penilaian dan kajian yang terperinci.


Dan jika ianya diteruskan juga, persoalan yang harus kita renungkan bersama di sini ialah, adakah kita bersedia menghadapi kehilangan sesuatu yang berharga untuk generasi penerus kita demi kehidupan yang senang sekarang? 
Ataupun, mengekalkan apa yang ada dan SEDERHANA dalam apa yang kita miliki sekarang ini?

Mari kita renungkan bersama. 

Bumi ku yang kian pudar ini...angkara KERAKUSAN insan yang bernama manusia...


Cintai sungai-sungai kita!!!

2 comments:

  1. Tak perlu cakap pasal empangan yg besar.....kerja pembalakan juga boleh mencemarkan sungai....contohnya berlaku di kampung datuk sya(Sg. Mansau), sejak pembalakan di hutan di area kampung itu, air sungai menjadi keruh dan berbau.....syukurlah sekarang penduduk kpg sana sudah ada air paip dari JKR. Kalau 5 tahun yg lalu, mereka masih menggunakan air sungai tersebut sebagi sumber air mereka.....

    ReplyDelete
  2. The plan by the State Government to build 12 massive dams throughout Sarawak was in fact shrouded in secrecy. But thanks to the ever-vigilant Switzerland-based NGO Bruno Manser Fonds (BMF) who accidentally stumbled upon the Document in cyberspace originated in China. It was reported that the Document revealed a bold ambition of our State Government to construct 12 more dams beginning with my home town Lawas (105MW), Limbang (150MW), Tutoh (220MW), Baram (1000MW), Murum (900MW), Linau (290MW), Belepeh (110MW), Metjawah (300MW), Belaga (260MW), Baleh 1400MW), Ulu Air (54MW) and an extension at Batang Ai (60MW), with a combined potential to generate a total of 7000MW of electricity, including the present Bakun Dam between the year 2008 and 2020, through a slide presentation made by Sarawak Energy Berhad (SEB) Managing Director, Abdul Aziz Husain in October 2007 at the China-Asean Power Cooperation and Development Forum in Nanning, Guangxi, China.

    ReplyDelete