sesamamu

Sunday, July 4, 2010

Sungguh amat baik...

Sesamamu  kali ini ingin menjadi suara bagi alam ciptaan Tuhan ini. Apabila Tuhan melihat semua yang diciptakan Nya itu, sungguh amat baik...(Kej 1:31). Dalam ertikata lain, "SEMPURNA". Dia begitu berpuas hati dengan hasil ciptaanNya yang sempurna itu. Maka untuk itu juga, Dia telah menciptakan manusia untuk memlihara apa yang telah diciptakan Nya. Tetapi...sekarang...itu semua telah menjadi satu sejarah silam yang kita hanya dapat gambarkan melalui bacaan kita terhadap semua rekod yang tercatat di dalam sejarah awal ciptaan dunia di dalam Alkitab.
Tidak perlu pergi jauh, di dalam negara kita sendiri-Malaysia dan Sarawak Khusunya. Dengan pembinaan 12 empangan air yang dirancangkan yang akan dibina di Sarawak sudah pasti meninggalkan kesan yang mendalam baik dari segi alam semulajadi Sarawak mahupun bentuk muka bumi nya.
 Dengan terbinanya kesemua empangan ini nanti, bagaimanakah keadaan sebenenar muka bumi Sarawak. Pastinya banyak yang  berubah  baik manusia dan semua ciptaan yang "sempurna" itu.

Sumbangannya kepada Sarawak
Apakah bakal sumbangannya empangan-empangan ini kepada Negeri Sarawak? 
Di sini Sesamamu cuba ketengahkan beberapa sumbangan yang Sarawak dapat hasil daripada  pembinaan empangan-empangan ini nanti;

Antaranya ialah;
i. Pembalakan pesat dijalankan.
- Hasil pembalakan akan bertambah dan in secara langsung akan menyumbang kepada pendapatan eksport dan hasil daripada pembalakan kepada negeri Sarawak.
- Dalam erti kata yang lain, dengan banyaknya empangan yang akan dibina, akan mempercepatkan proses penebangan pokok-pokok yang sedia matang.
- Dalam masa yang sama, syarikat-syarikat pembalakan yang diberi lesen untuk melakukan aktiviti pembalakan di kawasan yang terjejas akibat pembinaan empangan ini secara tidak langsung juga menyumbang kepada pendapatan hasil cukai kepada kerajaan negeri Sarawak.

ii. Bekalan kuasa elektrik ke Kawasan Pendalaman
- Dengan adanya berlebihan kuasa elektrik yang beribu-ribu megawatt akan menyumbang kepada bekalan kuasa elektrik yang mencukupi di rumah-rumah panjang di pendalaman Sarawak yang boleh dikatakan selepas 40 tahun lebih merdeka dalam Malaysia masih berharap kepada kuasa bahan api bakar yang lain untuk membekalkan kuasa elektrik ke rumah-rumah panjang di pendalaman Sarawak.

iii. Untuk SCORE
- SCORE akan memerlukan bekalan elektrik yang lebih dari yang sedia ada. Oleh itu, dengan pembinaan empangan-empangan ini, Sarawak dapat meningkatkan produktiviti yang baik hasil daripada sumber elektrik yang mencukupi untuk SCORE nanti.
- Begitu juga hasil pendapatan negeri Sarawak akan meningkat secara tidak langsungnya.

iv. Mengurangkan banjir kilat.
- Empangan-empangan yang bakal dibina akan menjadi satu kawasan tadahan hujan yang luas di mana melibatkan banyak sungai-sungai yang utama di Sarawak. Jadi degan adanya empangan-emapangan ini nanti, pengaliran air hujan akan dapat dikawal daripada terus mengalir ke kawasan-kawasan rendah terutama yang selalu mengalami banjir kilat.


v. Penempatan baru.
- Selain sungai-sungai utama ini dapat dikawal, penduduk-penduduk yang terjejas oleh kerana pembinaan empangan ini akan dapat dipindahkan disebuah kawasan penempatan yang baru.
- Penempatan-penempatan yang baru ini akan disediakan oleh kerajaan negeri bagi penduduk-penduduk yang terjejas ataupun kehilangan tanah-tanah adat, kawasan pertanian mahupun kawasan pemburuan mereka. Selain membinan rumah-rumah penempatan baru, kerajaan juga memberi tanah yang mencukupi kepada para penduduk yang terjejas. Ini merupakan dalam bentuk pampasan kepada setiap isi keluarga.
- Penempatan-penempatan baru ini juga sudah pastiakan dibekalkan dengan kemudahankemudahan insfrastruktur asas yang sempurna.

vi. Bentuk muka bumi yang menarik.
- Seperti empangan Batang Ai, empangan-empangan yang bakal dibina ini nanti akan menyumbang kepada sektor pelancongan kepada Negeri Sarawak.
- Ini hasil daripada bentuk muka bumi yang menarik yang telah diilhamkan oleh manusia.

Jadi, di atas adalah beberapa sumbangan daripada pembinaan 12 empangan di Sarawak kelak hasil pemerhatian sesamamu.

Apa kata anda? Apa agak-agaknya KEBURUKAN atau AKIBAT  daripada pembinaan empangan-empangan ini?

Disini, sesamamu senaraikan di mana empangan-empangan yang di cadangkan itu akan ditempatkan:
Ulu Air, Metjawah, Belaga, Baleh, Belepeh, Lawas, Tutoh, Limbang, Baram, Murum and Sungai Linau dan pembesaran empangan Batang Ai yang sedia ada.
-

2 comments:

  1. pampasan x ckp jika di gantikan dgn penat lelah pnddk m'buat rumah sblm ini,..tidak dpt menampung jerih payah,kesusahan dan kesungguhan pnndk.... kesengsaraan sblm ni,..x blh d beli dgn wang ringgit,hanya org yg pernah merasa hidup di hutan belantara mampu memhami perasaan pnddk yg b'kaitan,...

    ReplyDelete
  2. ini sedikit comment dr org baram d fb:

    "It just a political gimic I guess.. Elaun para penjawat awam pun tak larat nak bayar,..Tengah ekonomi gawat ni mana nak dapat duit untuk tebat batang baram yang hebat tu..??"

    "its going to be another white elephant project..they will cut all the trees, sell, get all the money..build the dam half way,..and ..another terbengkalai project..and we will be sweeping their dirt..sigh! poor us..left with no home, no land"

    "3 in 1" project purpose.??. I have a feeling to say that (1) the news on the Baram's Dam project has been scattered at a whole wide range in order to get feed back from the Baram's people (whether they're aware of their rights on heritage or not) . (2) it is an access to allow the logging company (the said cronies) to have a brilliant ... See Moreoppurtunities in making unreasonable profit by selling such log and operating the soil and its' underneath etc (without the issuance of licences). (3) an issue created to win the political gain in this coming State's election etc. (4) its time to change the government of Sarawak. I never heard /read any proposal made or budget has been approved by neither the state government nor by the Federal government to conduct such huge project. Furthermore, there're no MOU with any International bodies for any investment (is there any?). My simple question is that (laymand views),. why and under what reason do Sarawak people (Malaysia) needs more than the halfway completed Bakun Project??? Are we going to supply electricity to the whole Asean?? No more bluffing at the Baram people please!!.. I really hate this."

    baram,baram,baram,baram.....

    ReplyDelete