sesamamu

Saturday, June 30, 2012

"Tabi"- Kuasa ada padanya...

"Tabi" yang bermaksud, berjabat tangan, bahasa yang digunakan bagi kebanyakan suku kaum peribumi di Sarawak.
"Tabi" ini adalah satu perbuatan berjabat tangan setiap kali seseorang tersebut bertemu dengan orang yang baru dia temuai ataupun lama tidak jumpa mahupun "tabi" menunjukkan epkresi diri kepada seseroang yang kita temui itu

Kuasa yang ada?

Setiap kali kita ber"tabi", kita sebenarnya membebaskan satu kuasa yang semulajadi bagi orang yang kita "tabi" tersebut. Salah satu kuasa yang paling ketara ialah, kuasa "kemesraan", kuasa "Kasih", kuasa "hormat", Kuasa "memberkati", dan kuasa "penerimaan" antara dua orang yang ber"tabi" atau berjabat tangan tadi.

Jadi, setiap kali kita ber"tabi" dengan seseoran itu, perlu kita ingan bahawa kita telah memindahkan kuasa tersebut secara semulajadi kepada orang tersebut.

Kaum Orang Ulu tabi banyak kali bial bertemu...

Ha...ha...sesamamu tersenyum panjang apabila mendengar komen tentang "tabi" ini dari suku kaum Orang Ulu, iaitu Lun Bawang mahupun Kelabit.
Dua suku kaum ini sangat mesra dan terkenal dengan "tabi" merek yang akan dihulurkan setiap kali bertemu. Tabi yang ada seperti "tabi" ketika bertemu dan juga "Tabi" ketika mahu meninggalkan sesuatu "acara" tersebut.

Malah ada juga yang rasa kurang senang dengan terlalu kerabnya "tabi" ini berlaku. Tetapi, ini telah menjadi kebiasaan dan sesamamu rasakan, kemesraan dan hidup berkomuniti itu sendiri yang membawa kepada adat "bertabi" ini.

Jadi, sesamamu galakkan budaya ini tidak hilang dan makin pudar dari masyarakat kita. Ketahuilah ada satu kuasa yang kita bakal bebaskan setiap kali kita "bertabi".

Selamat Bertabi!!!

No comments:

Post a Comment