sesamamu

Monday, September 30, 2013

"Aku suka Kristus kamu dan bukan orang Kristien..."- Mahatma Gandhi



“I like your Christ, I do not like your Christians. Your Christians are so unlike your Christ.” _Mahatma Gandhi.

Tajuk di atas adalah petikan daripada satu ungkapan kenyataan dari seorang bukan Kristien, iaitu Mahatma Gandhi. Kenapa beliau mengungkapkan kenyataan demikian kepada orang Kristien di sekitarnya mungkin satu respon kepada perbuatan ataupun tingkah laku orang  Kristien yang dia tahu.

Ada benarnya...

Tetapi jika dilihat kepada kehidupan orang Kristien sekarang, ada kebenaranya kenyataan tersebut. Mungkin Sesamamu sendiri juga salah seorang yang dianggap Mahatma Gandhi sedemikian rupa.

Kalau dilihat dari konteks waktu dan ketika kenyataan ini dibuat, Mahatma Gandhi sedang berjuang untuk menidakkan ketidak seimbangan sosial masyarakat dan juga ketidak adilan serta penindasan kepada golongan bawahan di India. Sehingga dia sanggup berlapar untuk memperjuangkan apa yang dia percaya bahawa setiap manusia ada hak untuk menikmati keseimbangan hidup dan hak yang sama rata tidak mengira darjat mahupun sosial kedudukan didalam masyarakat. Malah mati dibunuh kerana perjuangan nya ini!

Kenapa sampai begitu rupa?

Satu Soalan yang baik, kenapa kenyataan belia sebegitu rupa? Adakah beliau tahu siapa itu Kristus, Yesus?

Bagi Sesamamu, Mahatma Gandhi pasti kenal siapa itu Tuhan Yesus Kristus dan perbuatannya melalui pembacaan serta penemuan peribadinya dalam membaca Alkitab orang Kristien. Itu yang pasti. Beliau mengenali bagaimana Kristus respon kepada penindasan, ketidak adilan dengan penuh kasih. Dan menjadi dasar kepada ajaran Kristus yang mungkin Mahatma Gandhi kagumi. Sehinggakan Beliu terdorong menyatakan "aku suka Kristus kamu...".

Dan bagaiman pula kenyataan..."dan bukan orang Kristien...?"

Ini adalah seakan-akan timbul daripada rasa kecewanya terhadap penjajah Inggeris sewaktu memerintah India. Sesamamu pasti, penjajah ini membawa ajaran tentang Kristus di India, tetapi kehidupan harian mereka tidak menggambarkan ajaran sebenar Kristus itu.

Mungkin juga, Beliau mempunyai pengalaman yang buruk apabila bersama-sama dengan golongan Kristien tetapi menghalalkan segala yang beliau perjuangkan seperti, penindasan, perkauman, keseimbangan sosial dan kebebasan. Apabila beliau sedar betapa kebanyakan orang Kristien yang disekelilingnya hanya tahu bercakap dan tidak melakukan apa yang Alkitab ajari, ini membuat beliau rasa kecewa dan seterusnya menyatakan kenyataan ini.

Bagaimana dengan sekarang?

Sesamamu juga merasakan pada masa sekarang, hal ini juga masih wujud. Jika Mahatma Gandhi masih hidup, beliau pasti tersenyum (Menyindir) dan mengatakan, "Aku sudah kata, mereka masih sama dan Kristus itu sahaja yang aku masih suka". Wow! terlalu sinisnya kenyataan ini kan?

Ya, apa tidaknya, kita masih menjadi orang Kristien yang sangat "exclusive " dan "territory". 

"Exclusive"  dalam erti kata, doktrin atauoun ajaran gereja aku yang betul! Korang itu menyeleweng. Gereja aku yang membawa kita kepada keselamatan dan bukan kamu! Kita hanya terlalu fokus kepada "keselamatan" diri sendiri ataupun, mahu pergi syurga sorang-sorang, tetapi orang lain kita tidak mahu ambil peduli.
Mahu bercakap tentang penindasan, kemiskinan, korupsi, penebangan hutan berleluasa, politik yang tidak betul! Semuanya ini jauh daripada topik khotbah setiap hari ahad. Menjadi tersu "Exclusive" apabila topik khotbah setiap hari ahgad hanya tentang, Hidup yang diberkati, Hidup yang berkenan dihapadan Tuhan, Penyembahan yang mengagungkan Tuhan, Kehidupan ke syurga kelak....dan sebagainya...

"Territory" pula, kita sibuk tentang menjaga "kawasan domba peliharaan" kita sahaja. Takut-takut domba-domba kita akan dicuri oleh gereja lain. Ini menyebabkan kita sibuk dengan pengisian dan program kita yang walaupun pada hakikatnya ingin terus menjaga domba -bomba dibawah peliharaan kita supaya sentiasa terbela teta;i dalam masa yang sama ingin mencuri domba-domba orang lain dalam bersaing menganjurkan program-program yang canggih manggih! Selalunya anak-naka muda tu lah menjadi sasaran dan strategi paling effektif ialah melalui muzik! Betulkan????? kan????

UBAH persepktif itu...

Sampai bila ungakapan ini akan bermain dan terus menjadi satu ungkapan yang tersu diguna pakai? Kalau tidak kita sendiri sebagai orang yang menjadi pengikut Kristus mengubahnya.
Kalau tidak silap Sesamamu, Khotbah Tuhan Yesus di atas bukit (Matius 5,6 dan 7) sudah cukup untuk menyatakan, apakah ajaran
sebenar Tuhan Yesus Kristus kepada pengikutnya dan sudah pasti untuk kita sekarang applikasikan.

Saya mahu menUBAHnya dan apabila suatu hari nanti berjumpa dengan Mahatma Gandhi, saya akan menyatakan kepada beliau, "Mahatma Gandhi, anda silap!"...bagaimana dengan anda?

No comments:

Post a Comment