sesamamu

Monday, December 14, 2009

menjelang hari itu...

Dan Raja itu akan berkata kepada mereka yang di sebelah kanan-Nya: Mari, hai kamu yang diberkati oleh Bapa-Ku, terimalah Kerajaan yang telah disediakan bagimu sejak dunia dijadikan. Sebab ketika Aku lapar, kamu memberi Aku makan; ketika Aku haus, kamu memberi Aku minum; ketika Aku seorang asing, kamu memberi Aku tumpangan; ketika Aku telanjang, kamu memberi Aku pakaian; ketika Aku sakit, kamu melawat Aku; ketika Aku di dalam penjara, kamu mengunjungi Aku. Maka orang-orang benar itu akan menjawab Dia, katanya: Tuhan, bilamanakah kami melihat Engkau lapar dan kami memberi Engkau makan, atau haus dan kami memberi Engkau minum? Bilamanakah kami melihat Engkau sebagai orang asing, dan kami memberi Engkau tumpangan, atau telanjang dan kami memberi Engkau pakaian?Bilamanakah kami melihat Engkau sakit atau dalam penjara dan kami mengunjungi Engkau? Dan Raja itu akan menjawab mereka: Aku berkata kepadamu, sesungguhnya segala sesuatu yang kamu lakukan untuk salah seorang dari saudara-Ku yang paling hina ini, kamu telah melakukannya untuk Aku. (Mat 25:34-40)

Saya ulangi, "sesungguhnya segala sesuatu yang kamu lakukan untuk salah seorang dari saudara-Ku yang paling hina ini, kamu telah melakukannya untuk Aku".
Baru-baru ini kawan saya mempelawa saya menonton filem yang hangat diperkatakan ketika itu, 2012. Filem yang mengisahkan bagaimana berlakunya pengakhiran kepada dunia ini (Menurut kalendar pengikut Maya). Menurut mereka (Maya), pada 12/12/2012 genaplah umur dunia satu pusingan, menurut kalendar merekalah. bererti dunia akan berakhir pada hari tersebut. Maka, semua orang akan khuatir akan keselamatan mereka. Ke mana mereka pergi selepas dunia ini berakhir?





Ketika Raja itu memberitahu apa yang mereka disebelah kanan itu lakukan semasa mereka masih hidup di dunia dahulu, mereka tidak sedar akan semua perkara yang mereka lakukan kepada Raja itu. Malah mereka bertanya kepada Raja itu, "bilakah mereka memberi makan, memberi air, menyediakan tempat tinggal.  mengubati/menghiburkan Dia, melawat Dia dipenjara dan memberi pakaian kepada Raja itu.". Tetapi Raja katakan kepada mereka, "apa yang kamu lakukan sesama mu manusia, kamu sebenarnya melakukannya untuk Aku.".





Mari kawan-kawan ku yang seiman, buat sesuatu yang baru dan berbeza menjelang hari itu.


p/s Saya bayangkan semua orang Kristian pada hari menjelang Krismas atau Hari 25 Disember-Krismas itu melakukan program Krismas yang lain daripada yang selalunya-tradisional itu.


Selamat hari Natal dan tahun Baru.

No comments:

Post a Comment