sesamamu

Sunday, February 7, 2010

Berbahagialah orang yang murah hatinya...

Berbahagialah orang yang murah hatinya, kerana mereka akan beroleh kemurahan. Kata-kata tersebut adalah petikan daripada khotbah Tuhan Yesus Sendiri di atas bukit. Sekali lagi "sesamamu" ulangi..."kata-kata Tuhan Yesus sendiri". Jadi apa maksudnya? ini bererti, Tuhan Yesus benar-benar bermaksud dengan kata-katanya itu (Mat bab 5-7). Dia dapat melihat bahawa, orang yang memberi dengan sukacita dan murah hati, serta peduli akan keperluan orang sesamanya yang memerlukan akan mendapat kebahagian serta memperolehi kemurahan. 

"Sesamamu" datang ber"fellowship" dengan satu persatuan pelajar kristien di sebuah IPT pada malam sabtu yang lepas sangat terharu dengan apa yang dilakukan oleh sekumpulan pelajar Kristien ini. Selain mengambil masa berdoa mengingatkan mangsa bencana alam di Haiti, diakhir "fellowship" mereka, pelajar-pelajar ini telah mempersembahkan kutipan pemberian pada malam itu kepada mangsa gempa bumi di Haiti. Ya, pada malam itu, wang kutipan persembahan pemberian mereka disalurkan kesemuanya kepada tabung bencana alam di Haiti. "Sesamamu" sungguh terharu dengan apa yang telah pelajar-pelajar Kristien ini lakukan. Daripada 40 orang yang hadir pada malam itu, mereka telah berjaya mengutip sebanyak RM2++.++ Bagi "sesamamu" ia satu jumlah yang besar untuk sekumpulan pelajar (40 orang kehadiran). Ia merupakan satu permulaan yang baik apabila PPK kampus ini ingin melancarkan terus kempen membantu mangsa-mangsa bencana alam di Haiti ini. KUDOS!!!

"Sesamamu" dapat bayangkan, jika semua PPK atau CF semua kampus di Kuching-Sarawak khas nya bersatu di dalam kempen membantu mangsa bencana alam di Haiti ini, mungkin ia akan menjadi pemangkin kepada gereja-gereja setempat kita untuk lebih prihatin kepada perkara sedunia dan menyatukan semua gereja-gereja yang ada. Kalau PPK sebuah kampus yang ada di Kuching ini, yang terdiri daripada pelbagai latar belakang gereja yang ada dikalangan pelajar ini boleh bersatu dan berganding tangan di dalam menghulurkan bantuan kepada mangsa bencana gempa bumi di Haiti, serta memikirkan tentang orang lain lebih utama daripada kepentingan mereka sendiri, "sesamamu" dapat melihata ada satu harapan yang cerah untuk gereja-gereja Tuhan tidak kira dinominasi akan bersatu hati. Kerana, generasi yang ada sekarang ini lah yang bakal menjadi pemimpin masa depan untuk gereja-gereja kita.

Pada artikal yang lepas, "sesamamu" ada menyentuh perkara tentang apa yang tercatat di bahagian perkara doa di dalam buletin gereja kita. "Sesamamu" percaya dan berharap, perkara doa di dalam buletin kita juga meletakkan doa untuk mangsa di Haiti ataupun setidak-tidaknya, letakkan perkara doa untuk rakan-rakan seiman kita yang berada di Semenanjung di dalam situasi isu peggunaan perkataan "Allah" itu. Yalah, kalau tak sanggup korban persembahan pemberian mingguan hari itu untuk mangasa bencana alam di Haiti, tolong doa pun bagus bah!!! Itulah yang  mesej yang ingin disampaikan oleh para pelajar  Kristien kita ini. Iaitu , bagaimana dengan sesama mu manusia...????

Jadi, Berbahagialah kamu yang murah hati ini, Tuhan memperhatikan setiap keperluan mu.

p/s Kampus dan PPK yang terlibat dalam kempen ini anda boleh ketahuai dengan menghubungi "sesamamu".

6 comments:

  1. bro, go to this blog oso if u interested...
    http://godslionvoice.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Apa boleh buat dengan RM200++? Kenak mauk kesah? bukan nya related pun.. dah ya show off gik dalam Blog..

    IF any readers of this blog have that sort of comments or thinking..

    Here what I can say to you:
    Haitians are fighting for food daily..to some extend some desperate parents even sell their children to irresponsible parties just for a snacks. That RM200++ if used to buy at least a few boxes of mineral water just to quench some thirsty lips..Praise GOD..

    Nope.no blood ties at all. It's an act of love. Their human, we're human.

    Not showing off but it's a challenge to all.. if this people can do it, why not YOU?

    ReplyDelete
  3. typo error: They're human, we're human too..

    ReplyDelete
  4. "Pergilah dan perbuatlah demikian"...
    "Kamu adalah terang dunia"....
    "Sehingga engkau bersinar seperti bintang yang menerangi kegelapan"...

    Petikan kata-kata yang boleh kita jumpa dari Alkitab yang kita baca setiap hari. Tetapi...selalu kita tak kisah kan?

    Apai...thanks for the website. i put here to share with our readers.

    Tikai...Show off- that's the problem with Christian today...to do the good things. they said no need to Hebohkan, hi...can the light on the mountain top be hid? can the star above be swept away form the sky?
    hello...kenak barang baik diberithukan kepada dunia supaya dunia tahu mesti disembunykan but the bad things orang Kristian buat(contoh...Hollywood astis bercerai dihebohkan, scandal ur favorite footballer the hebohkan..itu yang kita mahu dengar dan baca dari orang percaya?)

    Come on lah...this is not show off...but the simple testimony from someone who has this act of love that they believe. act of love they read from ur Bible, ur Alkitab, ya the same WORD u heard everyday from the pulpit every sunday...

    ok. tikai...ur r right! that is the act of love come from simple people, furthermore from students!!!!

    about show off...no istilah like dat if u know wat ur bible says...

    renungkan perikan kata-kata Yesus dan Rasul Paulus yang di atas tadi.

    keep it up...ACTIVATE YOUR FAITH...

    ReplyDelete
  5. "iman tanpa perbuatan adalah mati"~bible stated that,..so show yr faith,by giving to the needy...not only by words but tru the actiion,...:-)...come on guys,..stop yr ignorance to the others,...every singles cents dat u contributes will give a thousands of hope and a big miracles to them,...gb

    ReplyDelete
  6. We've banked in RM221.00 through MayBank. It was very exciting. I take this opportunity to encourage other Christian Fellowship in variuos Campuses to donate lah.. small-small one don't matter la..important thing is you go donate lah..

    ReplyDelete