sesamamu

Friday, September 2, 2011

BERSIH 3.0 ???

Akan adakah BERSIH 3.0? Ini mungkin satu persoalan yang semakin panas diperkatakan apabila tuntutan BERSIH 2.0 yang lalu seakan-akan dipandang sepi oleh pihak SPR. Adapun tindakan seperti penyemakan daftar pemilih, pendaftaran Biometrik yang akan dilaksanakan, tidak semua pun 8 tuntutan BERSIH 2.0 ini dipertimbangkan.

Ekoran daripada itu, pengalaman BERSIH 2.0 telah memberi sedikit sebanyak kesan kepada rakyat yang mula merasakan adanya kepincangan yang nyata didalam sistem pilihan raya yang ada. Terutama sekali, masalah politik wang! Janji-janji manis bantuan kewangan yang besar dari pihak yang menguasai kerajaan! Projek mi segera di sana-sini!

BERSIH 3.0???

Kalau adapun usaha untuk mengadakan BERSIH 3.0, sesamamu sarankan untuk masa yang terdekat ini yang menjelang tiba pilihan raya umum nanti, semua rakyat Malaysia yang berdaulat ini harus fikirkan perjuangan BERSIH ini belum lagi berakhir. Dan sesamamu mempelawa kita sama-sama terlibat didalam BERSIH 3.0 ini. Bukan dengan turun ke jalan-jalan raya berhimpun secara aman, tetapi bersama-sama menjadi SUARA YANG LANTANG dalam pilihan raya umum kelak.

1- Mendaftar sebagai pengundi...

Bagi yang belum mendaftar dan sudah layak untuk berbuat demikian haruslah memberanikan diri untuk menjadi sebahagian daripada SUARA itu kelak dengan mendaftar sebagai pengundi. Proses pendaftaran begitu mudah sekali, hanya bawa MYKAD anda bersama dan pergi ke mana-mana agensi yang dipertanggung jawabkan untuk mendaftar rakyat Malaysia yang layak.

SUARA kita hanya kedengaran apabila kita sudah mendaftar. Cukup dengan mengkritik dan mengeluh dengan apa-apa sistem yang pincang ini jikalau belum mendaftar. Tetapi kalau sudah mendaftar, nyatakan keluhan anda itu didalam kertas undi kelak.

2- Yang sudah mendaftar...

Bagi kita yang sudah mendaftar sebagai pengundi tetapi tidak pernah melaksanakan tanggung jawab kita sebagai pengundi, ini lah masa dan ketikanya kita menyuarakan pendapat kita didalam kertas undi kelak. Mari, sesamamu galakkan kita menyuarakan kekhuatiran kita terhadap sistem yang pincang ini didalam kertas undi kita nanti.

Jadilah rakyat Malaysia yang bertanggung jawab untuk melaksanakan tugas kita untuk memilih dan mengundi pemimpin yang tidak RASUAH dan Takut akan TUHAN nya. Sebab kita rakyat Malaysia berpegang kepada Rukun Negara kita yang pertama...PERCAYA KEPADA TUHAN. Tetapi kalau hidup pemimpin yang kita pilih tidak menunjukkan akan Rukun Negara yang pertama itu, "mereka" akan mudah menjurus kepada amalan mungkar tersebut.

MERDEKAKAN Negara ku dari KEKOTORAN...

BERSIH 3.0...hanya dua ku pinta...1-DAFTAR sebagai pengundi kalau layak dan 2-UNDI lah...laksanakan dengan penuh tanggung jawab...

No comments:

Post a Comment