sesamamu

Monday, November 21, 2011

JUARA sebenar di negara orang...

Sesamamu mengikuti perkembangan sukan SEA yang berlangsung di Jakarta dan Palembang di Indonesia. Ini adalah sukan SEA yang ke XXIV di mana kali ini penglibatan 11 buah negara termasuk Timor Leste yang belum lagi menjadi anggota ASEAN secara rasminya.

Apa yang menariknya tentang Suakn SEA kali ini ialah bagaimana negara tuan rumah melayan tetamu mereka yang datang terutamanya dari negara kita Malaysia.

JUARA sejati...

Walaupun para atlit mahupun pegawai-pegawai pengiring serta media masa dari negara kita dilayan dengan tidak sebegitu baik, tetapi, penglibatan mereka yang tidak kenal erti putus asa serta "kalah" kepada segala jenis provokasi dari segelintir penyokong setia tuan rumah langsung tidak mematahkan semangat juang mereka.
Pengalaman para JUARA kita di Indonesia semasa sukan SEA ini berlangsung kadang kala diluar kemampuan kita sebagai tetamu untuk menerimanya. Apa tidaknya, kalau ada sahaja acara yang menglibatkan atlit mahupun pasukan negara kita, sudah pasti para JUARA kita ini akan menerima provokasi serta cemuhan yang sangat peribadi dan menyentuh maruah negara. Mereka akan dipanggil dengan pelbagai nama sebagai contoh, malingsia. Maling bermaksud Pencuri di dalam bahasa Indonesia.

Negara ku di "boo..."

Pada perlawanan bolasepak peringkat kumpulan antara Indonesia menentang Malaysia, lagu kebangsaan Negara Ku dlangsung tidak diberi penghormatan di stadium yang berkapasiti 80 ribu orang pada waktu tersebut. Bukan sahaja para pemain negara kita menjadi sasaran peminat fanatik tuan rumah sehingga para pemain dan pegawai dibawa masuk dan keluar stadium dengan menggunakan kenderaan perisai, tetapi lagu kebangsaan di beri sorakan yang menghina, boo dan sebagainya.

Tetapi itu tidak mematahkan semangat para pemain kita. Jadi selayaknya mereka ini dipanggil JUARA.

JUARA yang berjuang di negara tuan rumah yang tidak melayan tetamu dengan sebaiknya, tetapi dihidangkan dengan provokasi-provokasi yang langsung tidak masuk jika difikir betapa "harmoni"dan "serumpun" kedua-dua negara ini.

Kepada para atlit kita yang berjuang berhabis-habisan di sana, kami bangga dengan sikap yang kalian tontonkan kepada kami di sini. Terutama sekali kepada pemain bolasepak bawah 23 tahun negara, anda adalah JUARA yang sejati walaupun berada di tengah-tengah puluhan ribu lautan manusia di aksi Final Nanti (21 Nov).

Team Malaysia! JUARA!!!

No comments:

Post a Comment