sesamamu

Tuesday, December 27, 2011

25,000 orang mati kelaparan setiap hari di seluruh dunia....

Selamat hari Natal...

Masuk sahaja melawat rumah rakan rakan, kita kan dihidangkan dengan pelbagai jenis makanan yang enak dan menarik. Malam Krismas pula, kita juga akan makan malam bersama keluarga ataupun rakan-rakan untuk merayakan malam Krismas tersebut.

Pada hari perayaan ini, kita akan membelanjakan wang yang ada untuk menyediakan makanan yang terbaik baik untuk kita mahupun  rakan-rakan yang akan mengunjungi rumah kita. Tidak kurangnya ada yang sanggup membelanjakan wang mereka di restauran-restauran yang ternama.

"Chicken ala carte..."

Sebuah dekomentari tentang bagaimana kita membazirkan makanan yang kita ada tetapi dalam masa yang sama ada orang lain yang belum tentu menjamah sesuap nasipun. Apabila dua orang rakan yang memesan makanan di sebuah restauran makanan segera, mereka langsung tidak menghabiskan makanan itu, tetapi di belakang restauran makanan segera tersebut, setiap hari seorang ayah akan mencari sisa-sisa paha ayam mahupun sayap ayam yang dibuang begitu sahaja untuk dibawa pulang.

Dengan menggunakan basikal tuanya itu, dia akan membahagikan makanan tersebut kepada kanak-kanak yang ada dijalanan yang menanti akan kehadirannya. Selebihnya akan dibawa pulang ke rumahnya sendiri. Seperkara yang menghayat hati didalam dokumentari ini ialah apabila, seisi keluarga si ayah ini mengucapkan syurkur terima kasih kepada Tuhan keatas makanan yang tersedia dihadapan mereka walaupun hanya sisa!!!

Pembaziran sumber makannan...

Dianggarkan berbiliion-billion tan sisa sumber makanan kita buang setiap hari dan dalam masa yang sama, berpuluh ribu manusia mati kebuluran di pelusuk dunia. Kebanyakan negara yang maju mahupun membangun merupakan penyumbang yang terbesar kepada masalah pembaziran sumber makanan ini. Kita sanggup membelanjakan wang kita untuk mendapatkan makanan yang belum tentu kita habiskan dan akhirnya, makana itu akan menjadi penghuni tong sampah. Apatah lagi pada musim-musim perayaan ini, demi menjaga status ataupun standard, kita menghidangkan makana yang lebih daripada mencukupi, dan akhirnya, makanan tersebut akan dibuang begitu sahaja. Bukankah ini satu pembaziran sumber makanan?

Sikap seorang pemboros...

Dalam masa yang sama kita merayakan hari Natal ini dengan penuh gembira beserta makanan yang berkelimpahan, kita juga harus belajar untuk mangawal sikap pemboros itu. Boros dalam segala aspek dalam menyediakan makan serta mendapatkan makanan di masa-masa perayaan ini. Akhirnya, terlalu banyak makanan lebihan yang pada hakikatnya bukan boleh dimakan oleh sesiapapun kerana sudah basi. Bukankah ini satu sikap yang "pemboros".

Sesamamu percaya, semua agama mengajar kita untuk lebih berjimat cermat dan bukan boros!

Sesamamu ingin mengingatkan kita sekalai lagi, apapun tindakan kita sebenarnya meninggalkan kesan kepada orang lain di dunia ini. Pembaziran sumber makanan bukan sahaja menyebabkan sisa-sisa makan ini berlonggokan di pusat pembuangan sampah, malah sumber alam sekitar serta persekitaran kita semakin terjejas juga, belum diambil kira 25,000 orang yang mati kebuluran setiap hari di dunia ini!

No comments:

Post a Comment