sesamamu

Monday, December 19, 2011

Polis tidak suruh Christmas Carol kah?

Soalan bonus yang diajukan kepada sesamamu minggu yang lepas sebelum satu kumpulan melakukan Krismas Carol, mengunjungi rumah-rumah rakan mereka yang merayakan Krismas. Kunjungan "Christmas Carol" tersebut telah dimulakan dengan doa pengucapan syukur serta meditasi daripada Firman Tuhan sebelum para peserta Christmas Carol ini berjalan berkumpulan mengunjungi rumah rakan-rakan mereka yang membuka rumah untuk diberkati dengan Shalom-damai sejahtera kerana kelahiran Raja Damai iaitu Kristus Tuhan itu.

Tetapi, soalan mengatakan "Polis tidak suruh Christmas Carolkah?" adalah respon terhadap apa yang berlaku di Johor-Lembah kelang-Petaling Jaya di mana ketua-ketua polis di tempat-tempat tersebut telah mengarahkan mana-mana Christmas Carol yang ingin dilakukan harus memberi keterangan serta memohon kebenaran.


Buta sejarah apa?

Sesamamu dengan tegasnya ingin memberi amaran kepada mana-mana ketua-ketua Balai Polis yang MUDA-MUDA ini supaya mendalami sejarah mana-mana agama mahupun kepercayaan sebelum membuat sesuatu arahan yang pasti akan mengundang kepentingan politik mana-mana pihak kelak. JANGAN ikut suka hati sahaja tanpa melihat asal usul sesebuah keprcayaan agama tersebut dan kenapa perlua ada sesuatu perayaan yang sedemikian rupa dilakukan.

Jangan sampai di Sarawak!!!

Ini adalah amaran keras daripada Sesamamu kepada mana-mana ORANG-ORANG YANG BERKEDUDUKAN  di dalam penguatkuasaan sesuatu peraturan. JANGAN sama sekali cuba mengeluarkan arahan yang sedemikian rupa. Jika anda mempunyai kepentingan politik untuk melakukan arahan yang "BELUKU' "(lebih teruk daripada Bodoh, dalam bahasa Sarawaak) ini di Sarawak, anda sebenarnya mengundang malapetaka bukan sahaja kepada kerjaya anda malah mana-mana kerajaan yang anda sokong pada ketika ini.

Di Sarawak, amalan Christmas carol ini telah menjadi sebahagian daripada perayaan tardisi penganut Kristian setiap Disember sempena hari Krismas di Sarawak, di mana ia membawa maksud, Damai Sejahtera-Shalom kepada rumah-rumah mahupun tempat-tempat yang mereka kunjungi untuk berkongsi kesyukuran ini dengan nyanyian lagu-lagu Krismas...

Jadi...jawapan bagi soalan tentang polis tangkap kah? ialah....TIDAK!...kalau dia orang mau Tangkap, mereka sudah buat satu kesilapan yang BESAR...bukan kepada kepercayaan orang Kristian sahaja, tetapi kepada SARAWAK secara khususnya...jadi, JANGAN BERANAI CUBA YA!!!!

No comments:

Post a Comment