sesamamu

Wednesday, February 15, 2012

Hargai makanan mu...

Kali ini sesamamu tidak bercakap tentang orang yang mati kelaparan setiap hari di dunia ini kerana kekurangan makanan tetapi bercakap tentang pembaziran yang kit buat menyumbang kepada pembaziran penggunaan tenaga yang ada serta akibatnya kepada pemanasan global.

Tahukah kamu untuk meenghasilkan 2.2 pounds daging membebaskan sebanyak 36.4 KG gas karbon dioksida di udara yang menyebabkan KESAN RUMAH HIJAU?

Pengeluaran Tanaman untuk daging

Dianggarkan, tenaga yang digunakan untuk membekalkan makanan untuk ternakan adalah sebanyak 16 kali daripada pengeluaran makanan berasaskan tumbuhan. Ini bermakna, kita memerlukan sebanyak 16 kali pengeluaran makanan hanya untuk dibekalkan kepada keperluan daging. Di mana, kebanyakan makanan hasil tumbuhan sepatutnya disalurkan kepada manusia terpaksa disalurkan kepada ternakan sebanyak 16 kali.

Bukan sahaja ia mengundang pembaziran, tetapi penghasilan makanan berasaskan tumbuhan yang sepatutnya disalurkan kepada manusia terpaksa diberi kepada ternakan.

Penggunaan Air yang berlebihan

Penngunaan air juga begitu banyak untuk menghasilkan satu pound daging. Sebagai contoh, penggunaan air untuk menghasilkan satu pound ubi kentang kurang 99.6% jika dibandingkan untuk mengeluarkan sejumlah satu pound daging dan kurang sebanyak 97% satu pound ayam.

Jadi, buat apa mahu membazirkan ayam dan daging yang kita makan?

Penggunaan Tanah yang berlebihan

Memandangkan ternakan memerlukan sebanyak 16 kali ganda makanan tumbuhan, jadi tanah yang luas diperlukan untuk membekalkan makanan ini kepada ternakan. Bayangkan dianggarkan sebanyak 1 billion ekor lembu di dunia ini dan beratnya 2 kali ganda berat seorang manusia dewasa. jadi untuk mengatakan haiwan ternakan hanya memakan rumput adalah satu fantasi semata-mata!

Oleh yang demikian, apabila hal berkaitan dengan makanan yang kita makan, bersederhanalah. Ingatlah bahawa setiap pound yang dihsailkan memerlukan begitu banyak tenaga yang perlu. Jadi pembebasan tenaga yang berlebihan untuk menghasilkan satu-satu makanan adalah satu pembaziran serta meninggalkan kesan yang bruk kepada Dunia kita...

KEEP GREEN!!!! STOP Chopping the trees

No comments:

Post a Comment