sesamamu

Wednesday, March 7, 2012

Nuan tak sokong "Towkay" Nuan terima akibat...

Ini satu kes yang amat berat dan panas di dada-dada akhbar baik di Sarawak mahupun nasional. Apa tidaknya, seorang wakil rakyat - Datuk dari dari parti kerajaan memerintah menamatkan bantuan RM300 kepada seorang OKU. Atas alasan, si penerima ini telah menyokong parti politik lawan pada pilihan raya negeri Sarawak yang lepas. Akibatnya, si OKU ini telah ditamatkan bantuan kebajikan RM300 setiap bulan tersebut.

Persoalannya ialah, "Sejauh manakah kerajaan benar-benar perihatin terhadap rakyatnya tanpa mengira latar belakang politik mereka?"

Gengster Politik...

Pada pandangan Sesamamu, ini adalah satu contoh Gangster Politik yang diamalkan oleh individu-individu yang dikenali sebagai YB yang pada dasarnya adalah WAKIL RAKYAT yang dipilih sepenunya oleh RAKYAT dalam sistem pilihan raya berdemokrasi ini. Tetapi malangnya, setelah YB-YB ini dipilih, mulalah mereka akan menepikan kepentingan rakyat demi mengekalkan kuasa politiknya. Maka, segala yang tidak selari dengan kepentingan politiknya, dengan kuasa yang ada, dia sanggup menghalang mana-mana orang yang menentangnya daripada hidup sejahtera.

Inilah yang berlaku kepada OKU ini apabila secara terang-terang dia menyokong dan berkempen bagi pikah pembangkang menyebabkan YB ini menggunakan kuasanya untuk menghentikan hak OKU ini.

Pecah Tembelang...

Untuk pengathuan para pembaca sekalian, ketahuilah ini adalah teknik yang sekian lama digunakan mana-mana orang yang menyalah gunakan kuasanya demi sebuah kuasa yang ingin dimiliki itu. Mereka sanggup menguggut mahupun bertindak luar batsan kemanusian demi nama sebuah kuasa itu. Jadi, teknik ini sebenarnya memecah serba sedikit kod-kod tertentu yang selama ini dipraktikkan di dalam arena politik di Negeri Sarawak khususnya.

Ugutan menarik balik sumbangan kewangan mahupun bantuan kewangan adalah satu teknik yang sekian lama menjadi strategi pertahanan yang tersohor bagi mana-mana ahli politik yang "Gila kuasa" ini.

Jadi...rakyat Sarawak mahupun Malaysia khususnya...bukalah mata mu...tak kan terus buta kot????

p/s Kesian si OKU tu, hari ini Borneo Post, itu YB tuduh dia boleh panjat pokok, memandu motosikal dan kereta...dan mengatakan dia seorang yang Normal...dan itu YB juga bawa orang dari kampung si OKU ini untuk membuat kenyataan menyokong perbuatannya...sampai bilakah DAYAK harus dipermainkan???

No comments:

Post a Comment