sesamamu

Friday, May 18, 2012

13 May harian Metro Ahad keterlaluan...

Sesamamu menyokong apa-apa tindakan terhadap Harian Metro yang membuat laporan muka hadapan tentang suku kaum Penan di Sarawak baru-baru ini.
Laporan Harian Metro pada hari tersebut duterbitkan semata-mata demi melariskan jualan akhbar ini dan secara langsung telah menghina masyarakat kaum Penan dan kaum Orang Ulu di Sarawak amnya.

Kenapalah masih ada yang jahil???

Sesamamu pasti masih ramai rakan-rakan kita di Tanah Semenanjung tidak tahu adat resam kaum di Sarawak apatah lagi tentang perbezaan suku-kaum yang ada di Sarawak. Yang mereka tahu, Iban dari Sarawak. Tetapi, tahukah mereka di Sarawak ada berapa suku kaum yang bernaung di bawah DAYAK? mahupun berapa suku-kaum yang dipanggil Orang Ulu ini?

Jadi, sesamamu memohon rakan-rakan si Seemenanjung Sana, kenali dan pelajarilah adat resam kami Sarawak sebelum ngeluarkan kenyataan yang amat menyinggung bukan sahaja perasaan malah emosi serta maruah kamu suku-suku kamu di Sarawak ini. Kalau kami masih hidup di zaman sebelum datangnya agama Kristian dan adanya undang-undang sivil, sesamamu pasti, saudara pengarang Harian Metro Ahad yang bertajuk "Ibuku Isteriku, Bapaku, Suamiku".

Laporan ini keterlaluan dan sepatutnya wartawan tersebut juga harus tahu akan norma kehidupan sebenar manusia bahawa perbuatan tersebut melanggar norma kehidupan ataupun taboo.

Minta maaf tapi tidak ikhlas...

Selepas diarahkan memohon maaf secara terbuka, Harian Metro telah mengeluarkan kenyataan minta maaf tetapi permohonan minta maaf secara terbuka itu seperti tidak ikhlas. Mana tidaknya, permohonan maaf itu dikeluarkan pada mukasurat 9 dan sepatutnya dimuka depan tabloid tersebut seperti tajuk muka depan pada hari ahad tersebut!

Hormat sensitiviti setiap kaum...

Di sini Sesamamu mengingatkan sesama kita untuk lebih sensitif tentang hal ehwal mana-mana kaum. Kalau tidak jelas dan tiada bukti kukuh, tidak perlu disensasikan demi mendapat keuntungan yang besar!

No comments:

Post a Comment