sesamamu

Sunday, July 8, 2012

SYABU-Konflik kebenaran di Bahagian Limbang tentang isu ini

Sesamamu ingin respon kepada laporan dan kenyataan akhbar baru-baru ini dari ketua Polis di Bahagian Limbang setelah menjawab kenyataan YB Baru Bian terhadap masalah gejala Syabu di Bahagian ini.

YB Baru Bian juga telah melaporkan tentang gejala sosial ini di Dewan Undangan Negeri Sarawak pada persidangan yang lepas. Namun demikian, kenyataan beliau juga dipersoalkan akan kesahihannya. Ini menyebabkan berlakunya konflik kebenaran akan setiap laporan dan kenyataan.

Jangan sampai nasi jadi bubur...

Kalau benar pun laporan mahupan kenyataan pihak yang membuat isu ini diketengahkan kepada umum itu tidak benar dan belum tentu akan kesahihan nya, mana-mana pihak yang berkenaan yang bertanggung jawab keatas isu ini haruslah mengambil setiap kenyataan dan aduan ini dengan serius dan berpadangan lebih positif. Tindakan sewajarnya bagi memastikan laporan mahupun aduan mereka yang perihatin terhadap perkembangan tidak sihat ini bukan retorik politik ataupun mengaut publisiti pihak yang membuat aduan.

Sikap ingin mengelak dan mempertahankan kedudukan satu-satu institusi yang dipertanggung jawabkan dalam hal ini akan mengakibatkan semua pihak akan mengambil sikap acuh tak acuh tentang isu ini. Akhirnya, jika semua aduan dan loporan ini ada kebenarannya, sudah terlambat untuk bertindak- Nasi sudah jadi bubur alamatnya!

Bertindak sebelum terlambat...

Sikap perihatin YB Baru Bian setelah mendengar sendiri laporan dari sumber yang terdekat ini dan mengambil tindakan dengan mendedahkannya isu ini kepada masyarakat umum khasnya sudah cukup untuk membuat semua pihak mengambil ikhtibar untuk bertindak, mana yang patut. Tetapi sikap yang cuba "mengelak" mahupun "menafikan" isu ini seakan-akan membiarkan atau MEMBENARKAN perkara ini terus berlaku dikalangan masyarakat kita.

ayoh!...cukup sudah kita melihat bangsa kita digadai maruah hidupnya dengan hal ini...

Takkan pokok bergoyang kalau tiada angin yang meniupnya....

No comments:

Post a Comment