sesamamu

Monday, January 21, 2013

Bila "listen-listen-listen" menjadi bahan ketawa.

Minggu yang lepas adalah topik "listen" ini menjadi bahan lawak yang nombor satu di dunia sibe kita. Tidak kurangnya komen yang "nakal" dari pengguna siber terutamanya media sosial yang memberi komen setelah melihat video debat antara Bawani dan Miss listen.

Apa yang menarik perhatian sesamamu ialah bagaimana NGO yang diwakili oleh Miss Listen ini dengan Bodoh Sombongnya menyatakan tiada perlunya Miss Listen memohon maaf secara terbuka dan juga dengan angkuhnya mengatakan, ini sebagai satu pengajaran supaya lebih menghormati orang lain!

Siapa hormat siapa?

Persoalananya sekarang ialah, siapa yang harus menghormati siapa sekarang ini?  Selepas seminggu video ini ditayangkan, ramai yang telah mempersoalkan tindakan Miss Listen, makah menteri pendidikan tinggi juga menyesal dengan cara dan sikap Miss Listen ini, yang dikatakan tidak memberi peluang langsung kepada Bawani menghabiskan hujah dan soalannya. Yang amat memalukan ialah, cara Miss Listen menangani soalan dari Bawani yang hujahnya langsung tidak menjawab soalan tesebut. Malah menghina Bawani dengan lebih sinin kagi dihadapan 2300 pelajar UUM di dewan tesebut. Apakah kaitan ikan jerung, kuching, burung dengan pendidikan percuma yang Bawani persoalkan?
Jadi, siapa harus hormat siapa ni?

Prejudis di mata dan hatinya?

Mentang-mentang dia seorang yang berada dan berkedudukan (Mengetuai NGO-SW1M), menjadikan dia memandang rendah Bawani. Dan hanya melihat Bawani seorang pelajar dan dia seorang yang sudah tamat pengajiannya, ini mendorong dia memandang rendah kepada seorang pelajar India yang dihadapannya itu. Ini jelas setelah dia mengatakan kepada Bawani untuk ke luar dari Malaysia dan belajar ke negara yang dinyatakan Bawani yang mengamalkan pendidikan percuma.

Ini adalah sifat sebahagian manusia yang berada di kedudukan yang diatas sana di dalam masyarakat sekarang ini terlalu prejudis sehingga memandang rendah dan remeh pandangan seorang rakyat biasa yang bernama pelajar. Lainlah pelajar tersebut keturunan diraja dan berada?

Pengajaran kita bersama...

Jangan pandang manusia dengan sebeah mata, dan setiap apa yang kita katakan akan menyebabkan maruah kita binasa. Dan cakap jangan sebarang cakap sehingga mahu menjatuhkan martabat dan maruah seseorang dihadapan orang lain.  Sikap ingin memalukan orang lain dengan hujah yang boleh dianggap "kiasan murahan" ini sangat-sangat tidak beradab setelah dilafaskan dikhalayak ramai!

Bagi mahasiswa-siswi yang sedang berada digedung ilmu tertinggi di negara kita ini, jangan seperti lalang yang mengikut arah angin bertiup. Takut untuk berdiri kerana benar dan bersuara untuk keadilan sehingga sanggup melupakan rakan seperjuangannya di asak bertubi-tubi sehingga disambut dengan tepukan tanda setuju dengan hujah yang entah kemanatersebut. Adakah hanya kerana hadiah Ipad anda sanggup menggadai maruah diri sebagai seorang pelajar menara gading?

jom ...sama-sama kita beramal....

No comments:

Post a Comment