sesamamu

Wednesday, July 31, 2013

Mana mau pergi? Hargai khazanah alam ini...


Melihat matahari terbenam di tepi pantai, melihat matahari terbit di atas bukit, bertemankan pelangi diawal pagi dan merasakan kebiruan laut ditepian kota. Ini semua Sesamamu alami sendiri bukan di negara kelahiran tetapi di negara orang yang nun jauh di sana. Negara yang bernama Timor Leste! Sungguh indah alam ciptaan Tuhan ini.

Sehingga hati ini tidak henti-henti mengatakan "Ajaib ciptaan Mu TUHAN".

Masih adakah harapan untuk bumi ini?

Persoalan yang selalu bermain di benak fikiran Sesamamu setelah pengalaman di negara orang ini adalah, masih adakah harapan untuk bumi ini?

Begitu sukar untuk menjawab soalan tersebut setelah menjejak kaki ke bumi Malaysia terutamanya Sarawak. Isu pembinaan empangan mega dan pengambilan tanah adat secara berleluasa serta penanam pokok kemersial yang menjadi-jadi demi sesuap nasi (Kononnya!) telah membenarkan hutan rimba bumi ini diperkosa dengan "halal"nya. Demi dan atas nama Kemajuan serta pembangunan, perkosaan terhadap hutan rimba khazanah alam ini menjadi satu perbuatan yang dihalalkan.

Begitu butakah mata kita sehingga tidak belajar daripada sejarah silam akibat perbuatan manusia ini? Begitu butakah mata kita sehingga membenarkan khazanah yang sekelumat cuma ini (di Borneo) terus digadaikan?

Mana mau pergi?

Soalan ini harus kita jawab untuk generasi yang akan mendatang. Dengan jawapan yang kita beri, mudah-mudahan akan memberi panduan kepada mereka "kemana harus mereka pergi selepas hutan rimba khazanah alam ini sudah tiada".

Untuk sekarang ini, jawapan Sesamamu ialah, "Di situ ada kemahuan, di situ ada jalan", pergi lah di sana. Di mana ada mata yang masih lagi belum buta untuk melihat dan menghargai keindahan alam ciptaan Tuhan ini. Jalannya ialah, dengan mengubah sikap kita terhadap apa yang kita miliki sekarang dan menghargainya serta menjaga dengan penuh minat. Langkah ataupun tindakan yang kecil sudah pasti membawa kesan yang besar untuk memulihara khzanah alam ini.

Ayo...bersama-sama dengan Sesamamu MELAKUKAN SESUATU YANG BERBEDA UNTUK MENGUBAH DUNIA KITA kearah bumi ku yang HIJAU!

No comments:

Post a Comment