sesamamu

Wednesday, April 9, 2014

HACHIKO...Penantian satu penyiksaankah?

Pernahkah anda melihat wajah setiap orang yang mendapati masa pelepasan kapal terbangnya ditunda? Pernahkah anda melihat wajah mereka yang melihat jam tangannya menunjukkan bahawa bas yang seharusnya dia naiki pada masa tersebut telah melepasi masa yang sepatutnya? Pernahkah melihat wajah mereka yang beratur panjang menunggu giliran memesan makanan direstauran makanan segera ataupun menunggu pesanan yang begitu lama ditunggu setelah membuat pesanan?

Pernahkah anda melihat wajah gusar seorang ibu menunggu kepulangan anak yang tersayang dari sekolahnya? Ataupun melihat wajah gelisah seorang suami menunggu kelahiran bayi yang bakal dilahirkan daripada seorang isteri yang disayangi?

Wajah-wajah yang diatas menunjukkan reaksi yang berbeza dalam situasi penantian yang menguji kesabaran mereka. Wajah-wajah ini mengekpresikan raut yang sudah pastinya membawa hanya satu satu makna yang negatif, kesengsaraan!

Satu siksaan yang teramat sangat kerana apa yang ditunggu tunggu belum kunjung tiba.


Menguji kesabaran

Perubahan kepada raut wajah ini adalah respon kepada penantian yang menjadi satu kesiksaan, tubuh fizikal dan batin seseorang itu. Perubahan kepada raut wajah adalah rspon pertama satu penantian itu dan akhirnya akan menguji kesabaran kita. Jika kita hilang sabar, tindakan susulan kita sudah pasti yang lebih agresif baik dari kata-kata yang keluar dari mulut mahupun aksi tubuh badan kita.

Jika kita bertahan dan besabar, Sesamamu pasti bahawa kita akan menikmati satu harapan. Harapan kepada penantian yang penuh penyiksaan ini. Dalam erti kata lain, kesabaran kita ini bakal melahirkan satu harapan yang sudah pasti. Harapan kepada apa yang sepatutnya kita harapkan terjadi kepada kita.

Jadi, anggap penantian itu satu penyiksaan yang penuh dengan harapan yang lahir daripada kesabaran kita. Kerana diraut wajahmu terpancar satu sinaran. Sinaran yang memberi harapan itu:-)
Dan dengan harapan itu, kita akan mendampingi mereka yang memerlukan harapan dikala didalam penantian ini. Dalam apa perkara pun yang dinantikan.

No comments:

Post a Comment