sesamamu

Monday, January 4, 2016

Hari pertama sekolah 2016

4hb Januari 2016, merupakan hari pertama persekolahan, bagi anak-anak yang baru masuk sekolah, ataupun masuk tahun pertama, ada yang sangat teruja dan ada juga yang sangat takut.

Bagi yang dah masuk ke tahun seterusnya, ada yang tak sabar-sabar untuk masuk ke tahap seterusnya dan ada pula yang sangat payah melepaskan diri dari cuti yang panjang itu.

Ibu bapa sudah pasti merupakan insan yang sibuk mempersiapkan segala keperluan anak-anak bersekolah ini. Saat inilah Sesamamu terkenangkan akan keluarga yang serba kekurangan didalam menyediakan anak-anak mereka untuk sesi persekolahan yang baru ini.

Kalau lebih dari seorang anak....

Kalau anak tu seorang, mungkin belanja menyediakan semua keperluan persekolahan ini tidak begit terasa, tetapi kalau satu keluarga itu mempunyai 2 dan lebih anak yang ke sekolah, sudah pasti keluarga yang serba kekurangan ini merasakan beban perbelanjaan awal tahun persekolahan ini.

Ikuti perkiraan mudah ini:

Sepasang pakaian sekolah : RM40
sepasang kasut (Termasuk stokin): RM35
Bag sekolah :RM50
Alat Tulis : RM30
Buku latihan : RM30

Yuran Persekolahan :RM80

Anggaran Kasar Perbelanjaan awal persekolahan seorang :RM265.00

Diatas adalah perbelanjaan untuk seorang, kalau dua orang RM530 dan kalau lima orang, RM1,325.00, wow! Satu perbelanjaan permulaan yang sangat besar jumlahnya bagi keluarga yang serba berkurangan ini.

Berbalik kepada kita, dan apa yang kita dapat lakukan? Pasti ada perkara yang kita dapat lakukan atau perbetulkan, mungkin didalam sistem ekonomi?, sistem pendidikan? sistem pentadbiran?...ada caranya...

Selamat bersekolah!

No comments:

Post a Comment