sesamamu

Sunday, January 3, 2016

Selamat hari jadi

Selamat tahun baru...dan selamat hari jadi Sesamamu:

Emm...selalunya, dihari lahir kita, ia merupakan saat saat yang kita nantikan. Merupakan satu hari kita dapat mengenang kali akan kelahiran kita didunia ini. Kalau boleh, ia harus diraikan dengan meriah.

Terutama ketika kita masih kanak-kanak lagi. Yang membuat kita teruja ialah, untuk menerima hadiah pemberian dihari lahir kita. Dan sudah semestinya, yang terbaik menjadi harapan kita.

Melihat akan kelahiran Sesamamu 43 tahun yang lepas, apakah harapan Sesamamu?
Soalan tersebut membuat Sesamamu cuba untk mencari sesuatu untuk "dihadiahkan" kepada diri sendiri...

Mencari Hadiah dihari lahir ku...

Pergi ke semua pasaraya yang ada di Kuching. Cuba mencari dan senarai benda yang Sesamamu ingin miliki menjadi panduan untuk dibeli sebagai hadiah. Akhirnya, tiada satu pun yang dibeli dan pulang dengan tangan kosong!

Dan Sesamamu terkenang dengan anak-anak buah, yang pasti memerlukan sedikit sokongan kewangan untk membeli barang sekolah mereka. Dengan tidak membuang masa, Sesamamu mengirim wang melalui pemindahan secara atas talian. Dan akhirnya, semua mereka dengan gembiranya membeli apa sahaja keperluan sekolah dengan sedikit wang yang di berikan itu.

Melihat akan wajah riang dan gembira si anak anak kecil ini, Sesamamu rasa puas hati, dan sekaligus menemukan apakah erti hari jadi kali ini!  Ia bukan soal apakah hadiah yang bakal kita terima, tetapi, ia tentang, " emas perak aku tak punya, tapi apa yang kupunyai, ku berikan...". Pengalaman ini sangat mengajar dan meninggalkan kesan kepada Sesamamu.

Jadi, dihari lahir mu, selain menerima banyak ucapan di FB atau beratus "like", apa kata, sambut ia dengan "MEMBERI" dan bukan tentang menerima semata-mata. Sesamamu sudah cuba dan merasakan kepuasannya....

Apapun, terima kasih keatas semua ucapan dan doa dihari lahirku. Sesamamu dorongkan, dihari lahirmu kelak, cuba memberi....pasti anda merasakan kepuasannya.

No comments:

Post a Comment