sesamamu

Monday, January 25, 2010

Aktifkan Iman mu

Perhatikan demikian, bahawa tidak memadai hanya mempunyai iman. Iman yang tanpa perbuatan yang baik adalah sama sekali bukan lah iman yang sebenarnya - ianya mati dan tidak berguna.
Ini adalah petikan daripada Yakobus 2:17 terjemahan New Living Translation (NLT). Sungguh jelas apa yang dinyatakan didalam petikan keseluruhan ayat ini yang berkaitan dengan iman. Malah kita selalu dengar orang selalu berkata "iman tanpa perbuatan adalah mati".

Jadi persoalannya, kenapa mesti ada perbuatan yang baik itu untuk menyatakan iman tidak mati? Tidak cukupkah dengan iman yang kita ada ini? Jadi, kenapa mesti mahu iman itu terus Hidup?



Untuk menjawab semua persoalan tersebut, "Sesamamu" dapat merasakan surat kedua Rasul Petrus - 2 Petrus 1:3-11 mungkin dapat membantu kita lebih memahami apa yang dimaksudkan dengan pengaktifan iman kita itu. Rasul Petrus menyatakan 7 perkara atau perbuatan kita orang yang percaya kepada Nya untuk kita mengaktifkan Iman kita secara langsung. 7 perkara tersbut seperti; Kebajikan, Pengetahuan akan Dia, Penguasaan diri, Ketekunan, Kesalehan, Kasih kepada saudara seiman, dan kasih kepada semua orang. Dengan kesemua perbuatan ini ada, kita sebenarnya mengaktifkan iman percaya kita dan pengetahuna kita kepada Dia semakin bertambah.


Di dalam masa satu minggu yang lepas setelah "Sesamamu" memaparkan cerita tentang bencana gempa bumi yang berlaku di Haiti dua minggu yang sudah, "Sesamamu" dapat dorongan daripada cerita-cerita yang berlaku di Haiti. Cerita kemanusian yang menonjolkan Iman mereka yang teguh malah aktif walaupun dalam keadaan yang amat sukar ketika ini.Perkara-perkara yang mungkin mustahil bagi manusia ketika itu, menjadi satu perkara yang luar biasa berlaku. Manusia sejagat secara umumnya mula menghulurkan bantuan kepada mangsa-mangsa di Haiti ini. Ini telah memberi sedikit harapan kepada mereka yang di dalam kesusahan angkara gempa bumi ini. Malah ada kedengaran dibeberapa pinggir kota yang hancur musnah itu, beberapa mangsa gempa bumi yang terselamat menaikkan pujian dan syukur kepada Tuhan malah tidak kurangnya terus mendoakan keadaan setuasi mereka pada saat itu.


Jadi terlintas "Sesamamu" tentang dorongan dan satu cabaran bagi kita yang berada di sini. Di bumi Malaysia-Sarawak khususnya yang hidup dengan aman dan damai ini. Apakah yang boleh kita sumbangkan ataupun yang kita boleh berikan kepada mangsa bencana alam di Haiti ini? Ada seorang teman memberi komen kepada "Sesamamu" dengan nada bergurau berkata..." kalau kita di Sarawak kena gempa bumi, mungkin baru kita faham,  baru kita sedar mahu tolong orang kan?". Apabila difikirkan, mungkin ada juga kebenarannya, tetapi tidak lah kita minta perkara yang sedemikian rupa berlaku kepada kita kan? Tetapi, walaupun ianya tidak berlaku kepada kita, kita sebagai orang yang percaya tahu apa tanggung jawab kita. Perkara yang paling "simple" mungkin kita boleh buat ialah, Berdoa untuk mereka yang dilanda bencana alam ini. Mereka memerlukan sokongan doa daripada orang yang seiman dengan mereka untuk mendorong, menguatkan iman mereka malah menghiburkan mereka pada saat ini. Dianggarkan, lebih 60,000 kanak-kanak menjadi anak-anak yatim -piatu selepas kejadian ini. Tidak lah "Sesamamu" mendorong kita mengambil anak - anak ini sebagai anak angkat, tetapi cukup dengan  mendoakan nasib kanak-kanak ini. Ingat mereka di dalam doa dan serahkan hidup mereka di dalam tangan Tuhan di dalam doa kita. Di beberapa negara besar seperti US dan UK, ada ramai kanak-kanak ini yang telah diangkat oleh beberapa keluarga baru sebenarnya. Dan ini adalah satu contoh bagaimana iman yang ada dalam diri orang yang percaya Tuhan itu diaktifkan.
Jadi, bagi kita yang senang lenang di sini, perbuatan mengingatkan mereka, cuba merasakan kesengsaraan hidup mereka mungkin merupakan satu perbuatan yang"simple' tetapi "Sesamamu" rasa dapat mengaktifkan iman kita. Cuba kita periksa kembali buletin gereja kita, terutama di dalam kolum "Perkara doa". Apakah antara isi-isi perkara doa untuk gereja kita sepanjang minggu? Ada tak tertulis di sana berdoa untuk mereka yang di Haiti? atau berdoa untuk rakan-rakan seiman kita yang di Semenanjung berkenaan penggunaan perkataan "Allah"? Ataupun perkara doanya "Berdoa untuk ahli gereja kita supaya iman mereka teguh atau berdoa untuk tabung kewangan pembangunan gereja kita...? Kita sama-sama periksa lah buletin gereja kita. Ya bukan tidak boleh berdoa untuk menguatkan iman peribadi kita, berdoa untuk Tuhan memberkati tabung kewangan pembangunan gereja kita, tetapi bukan kah lebih baik kita ingat orang lain dahulu, sesamamu manusia dahulu? Dan bukankah ini yang dikatakan di dalam surat Yakobus itu tentang iman itu? Kalau kita lihat doa Bapa kami, jelas tentang doa kita untuk sesama kita manusia. "Berilah kami hari makanan kami yang secukupnya..." begitu doanya...bukan "berilah saya hari ini, makanan saya yang secukupnya..." 

Perhatikan Lagu Bapa kami ini... 

Bapa kami

Bapa kami yang disyurga
Di kuduskan lah Nama Mu
Datanglah kerajaan Mu
Jadilah kehendak Mu
Di Bumi seperti di Syurga

Berikan lah kami hari ini
Makanan kami yang secukupnya
Dan ampunilah akan kesalahan kami
Seperti kami mengampuni orang lain

Sungguh indah doa ini ya Tuhan ku
Mengajar kami mengenali Kerajaan Mu
Yang bertakhta keatas keadilan, kebenaran
Kasih anugerah dan kerendahan hati


Oleh itu, kita sama -sama aktifkan iman yang sudah ada pada kita. Iman itu telah kita miliki. Kerana iman itulah yang menyelamatkan. Hanya terpulang kepada kita untuk mengaktifkan iman kita supaya terus berhasil dan mengetahui pengenalan akan Dia.
[8]  Sebab karena kasih karunia kamu diselamatkan oleh iman; itu bukan hasil usahamu, tetapi pemberian Allah (Efe 2:8)

Jadi....Untuk aktifkan iman anda...ada 3 code yang "sesamamu' boleh kongsikan hasil daripada meditasi ayat Lukas 7:1-10 (Tentang seorang perwira yang meminta pertolongan daripada Tuhan Yesus supaya menyembuhkan hambanya yang sakit tenat itu)
 
[7:1]  Setelah Yesus selesai berbicara di depan orang banyak, masuklah Ia ke Kapernaum.
[2]  Di situ ada seorang perwira yang mempunyai seorang hamba, yang sangat dihargainya. Hamba itu sedang sakit keras dan hampir mati.
[3]  Ketika perwira itu mendengar tentang Yesus, ia menyuruh beberapa orang tua-tua Yahudi kepada-Nya untuk meminta, supaya Ia datang dan menyembuhkan hambanya.
[4]  Mereka datang kepada Yesus dan dengan sangat mereka meminta pertolongan-Nya, katanya: "Ia layak Engkau tolong,
[5]  sebab ia mengasihi bangsa kita dan dialah yang menanggung pembangunan rumah ibadat kami."
[6]  Lalu Yesus pergi bersama-sama dengan mereka. Ketika Ia tidak jauh lagi dari rumah perwira itu, perwira itu menyuruh sahabat-sahabatnya untuk mengatakan kepada-Nya: "Tuan, janganlah bersusah-susah, sebab aku tidak layak menerima Tuan di dalam rumahku;
[7]  sebab itu aku juga menganggap diriku tidak layak untuk datang kepada-Mu. Tetapi katakan saja sepatah kata, maka hambaku itu akan sembuh.
[8]  Sebab aku sendiri seorang bawahan, dan di bawahku ada pula prajurit. Jika aku berkata kepada salah seorang prajurit itu: Pergi!, maka ia pergi, dan kepada seorang lagi: Datang!, maka ia datang, ataupun kepada hambaku: Kerjakanlah ini!, maka ia mengerjakannya."
[9]  Setelah Yesus mendengar perkataan itu, Ia heran akan dia, dan sambil berpaling kepada orang banyak yang mengikuti Dia, Ia berkata: "Aku berkata kepadamu, iman sebesar ini tidak pernah Aku jumpai, sekalipun di antara orang Israel!"
[10]  Dan setelah orang-orang yang disuruh itu kembali ke rumah, didapatinyalah hamba itu telah sehat kembali.

i. Hubungan 
- Baik hubungan kita dengan Tuhan mahupun hubungan kita dengan sesama kita manusia.
ii. Kerendahan hati
- Mempunyai hati seperti seorang kanak-kanak kecil yang Tuhan Yesus perumpamakan memiliki kerajaan Syurga itu 
iii. Pengakuan akan kekuasaan Tuhan  
- Pengakuan kekuasaan Nya didalam hidup kita setiap saat dan ketika.

Semuanya ini dapat kita belajar daripada  petikan cerita tersebut. Kita boleh baca dan renungkan.
















No comments:

Post a Comment