sesamamu

Sunday, August 1, 2010

Lagi-lagi ROGOL-Lagi-lagi ROGOL!!!

Tak lekang dek hujan...begitulah gambarannya laporan kes ROGOL di dada-dada akhbar kita setiap hari. Ulang sekali lagi...SETIAP hari.
Sekejap datuk berumur 62 tahun merogol cucunya sejak berumur lapan tahun lagi sehingga umur BUDAK tersebut 16 tahun dan didapati hamil 6 bulan, pemandu bas sekolah merogol BUDAK perempuan berumur 10 tahun, seorang penagih dadah didapati merogol seorang GADIS kolej...dan banyak lagi "headline" kes rogol yang dilaporkan di dada-dada akhbar kita pada bulan Julai yang sudah. Itu bulan baru bulan Julai...
Persoalannya, kenapa kah hal ini berlaku di dalam masyarakat kita sekarang? Di manakah nilai kemanusia dan menghormati maruah diri orang lain? Nafsu sudah menguasai segalanya nya kah?


Bila difikirkan seorang datuk berumur 60 tahun mengambil kesempatan terhadap cucu nya sendiri, tidak masuk akal langsung!!!. Kenapa perkara ini harus terjadi. Begitu BERKUASAkah nafsu datuk tersebut sehingga mampu mengawal kewarasaannya sebagai manusia yang matang? Sungguh menghairankan dan menjadi tanda tanya apakah yang mendorong dia sanggup melakukan perkara TERKUTUK ini terhadap BUDAK gadis ini yang digelarnya cucu nya sendiri.


MATI jawapan bagi PEROGOL???


Hari ini, Karpal Singh telah mencadangkan HUKUMAN mati HARUS dikenakan kepada mereka yang melakukan jenayah rogol ini. Walaupun nampak terlalu "kejam" hukuman tersebut, tetapi beliau mempunyai rasionalnya sendiri untuk mencadangkan HUKUMAN yang berat ini harus dikenakan kepada pesalah ROGOL ini. Ya, beliau terdorong mengemukakan cadangan hukuman ini apabila negara kita kelmarin dikejutkan dengan kes ROGOL PEMANDU BAS SEKOLAH terhadap BUDAK perempuan berusia 10 tahun itu. Walaupun sebelum ini, dia mencadangkan supaya hukuman mati dimansuhkan sebelum ini.
"Ini boleh memberi mesej jelas kepada mereka yang bercita-cita untuk melakukan kesalahan bahawa undang-undang tidak akan lagi bertolak ansur dengan perbuatan merogol kanak-kanak yang tidak bersalah," katanya dalam kenyataan di Kuala Lumpur hari ini.


Adakah setimpal HUKUMAN mati tersebut?


Adakah wajar seksyen 376 digubal dimana pesalah rogol ini dikenakan hukuman mati setimpal dengan apa yang mereka lakukan? Adakah ini mampu menyedarkan mereka yang mencadangkan melakukan perkara ini kepada insan yang mereka anggap lemah ini?


Sesamamu berpendapat mereka yang melakukan tabiat terkutuk ini seharusnya diajar secukup-cukupnya. Mungkin mengubal hukuman pesalah ROGOL ini kepada hukuman mati akan memberi mesej yang JELAS kepada mereka yang berhasrat melakukan jenayah terhina ini.


Puncanya?
Mungkinkah antara perkara -perkara di bawah ini menjadi peransang kepada tabiat tak normal ini;


i. Pengaruh Dadah
ii. Pengaruh alkohol
iii. Pengaruh media(Video atau bahan-bahan lucah)
iv. Ubat-ubat tradisional dalaman lelaki.
v. Khayalan tabii seks yang melampau


Adakah perkara-perkara diatas menjadi punca nya???


Sekitar ku yang tidak selamat


Sedih kalau dikenangkan ramai budak perempuan ataupun anak gadis kita hiudp di dalam keadaan persekitaran yang tidak selamat. Malah dalam rumah sendiri pun belum tentu mereka akan terlepas dari nafsu serakah manusia yang bertopengkan binatang ini.


Oleh itu, sesamamu mengajak kita ciptakan satu persekitaran yang selamat di dalam masyarakat kita...dengan HORMATI maruah orang lain...

No comments:

Post a Comment