sesamamu

Monday, October 25, 2010

Minggu MENDERMA ORGAN...bagaimna dengan anda?

Pada minggu ini, Kementerian kesihatan Malaysia bekerja sama dengan Pejabat Pos Malaysia untuk menggalakkan rakyat Malaysia untuk menderma organ mereka. Ini adalah satu tindakan yang Kementerian Kesihatan Malaysia(KKM) untuk menyedarkan masyarakat bahawa ada nyawa yang rakyat Malaysia dengan menderma organ, ada nyawa yang kita boleh selamatkan.

Cerita benar
Setelah anaknya terlibat dengan satu kemalangan jalan raya, ayahnya mengambil keputusan untuk mendermakan jantung anaknya kepada seorang pesakit yang amat memerlukan jantung pada ketika itu. Ini adalah wasiat si anak yang telah menggalakkan seluruh keluarga untuk mengambik bahagian didalam kempen menjadi perderma organ. Mengenangkan akan betapa anaknya begitu prihatin dengan kempen tersebut, si ayah membuat keputusan untuk membenarkan jantung anaknya didermakan kepada yang memerlukan itu. Keprihatinan si anak itu juga mendorongnya untuk menjadi penderma organ.

Dan banyak lagi cerita yang kita boleh dengar dari dada-dada akhbar bagaimana seorang pesakit dapat diselamatkan hasil daripada adanya organ yang didermakan oleh para "wira" yang murah hati ini.

Kempen selama 16-24 Oktober lepas...
Walaupun kempen ini sudah berlalu, kita sebagai rakyat Malaysia yang prihatin ini terus menyokong kempen ini. Segala borang dan keterangan lanjut mengenai cara-cara untuk menjadi penderma organ ini boleh didapati di pejabat-pejabat pos yang berdekatan. Malah pegawai-pegawai di pejabat pos yang terpilih ini sedia membantu untuk mengisi borang bagi bakal-bakal penderma ini.

Lebih 147,092 penderma setakat ini...
Sesamamu pasti ada lebih ramai lagi kita di luar sana ingin menjadi penderma Organ ini. Jadi, tidakkah anda mahu menjadi sebahagian angka yang akan menambahkan bilangan penderma organ di negara kita?
Malang tidak berbau, dan mungkin mereka yang kita kenali ataupun yang rapat kepada kita memerlukan organ kita? siapa tahu?

Sebelum kita pergi ...
Ada baiknya kita mengambil langkah yang Positif ini untuk memberi sinar dan kehidupan yang baru bagi mereka yang memerlukan organ kita kelak sebelum kita pergi meninggalkan dunia ini. Sesamamu terharu dengan cerita betapa si penerima organ yang dapat menjalani kehidupan seperti biasa dengan berbekalkan organ yang didermakan oleh seoran yang dia tidak kenali itu.

Kita juga boleh melakukan hal yang sama dengan menjadi penderma organ ini. Perginya kita pasti ada yang akan bahagia. Bukan satu, malah ramai yang akan menumpang kebahagian hasil "kemurahan" hati kita ingin menjadi salah seorang penderma itu???

No comments:

Post a Comment