sesamamu

Wednesday, October 26, 2011

Tajuk lagu - "SCORE" dan "EMPANGAN" menduduki carta lagu "PEMBANGUNAN" Sarawak!

Kebelangan ini, di Sarawak kita didendangkan dengan lagu yang bertemakan "Pembangunan". Tajuk-tajuk lagu yang paling popular ialah "SCORE" dan "EMPANGAN".

Sebagai rakyta dan manusia biasa yang menumpang di bumi bertuah - Sarawak ini kadang kala tertanya-tanya apakah semua ini sangat diperlukan oleh orang-orang Sarawak? Walhal...sudah lama lagu bertemakan "Pembangunan" ini berkumandang, tetapi Sarawak pada dasarnya masih jauh ketinggalan-mundur adanya. Masih ada rumah-rumah panjang yang belum ada bekalan air bersih mahupun elektirk untuk menerangi malam mereka. Jalan raya, jauh panggang dari api! Tengok sendiri jalan Kuching-Lawas! Jadi kenapa tidak disegerakan atau diperhebatkan pembangunan insfrastruktur ini terlebih dahulu? Adakah dengan adanya empanagan dan SCORE, baru kemudahan asas ini dapat dilakukan?

Adakah dendangan lagu-lagu yang bertajukkan "SCORE" serta "EMPANGAN" akan hanya sedap didengar sahaja?

Sesamamu sebagai rakyat biasa sangat-sangat berharap lagu-lagu ini harus dihentikan demi sebuah bumi yang kian usang serta semakin menuju kehancuran bukan kerana kehendak Si Penciptanya tetapi oleh kerana ketamakan manusia yang kian semakin hari semakin tidak peduli akan apa yang berlaku dipersekitarannya. Hentikannya demi sebuah kelangsungan kehidupan generasi pewaris akan datang. Dan perhebatkan dahulu pembangunan Insfrastruktur terlebih dahulu.

Hutan dan pokok ditebang demi tajuk lagu "SCORE" dan "EMPANGAN" ini. Oleh kerana dendangan lagu bertemakan "Pembangunan" ini telah meresap ke DNA para pencipta lagu ini, ketamakan serta kerakusan mereka untuk terus menjadikan lagu ini terus bertakhta di persada juara lagu "Pembangunan" semakin menjadi-jadi.
 Malah para pengubah lagu ini tidak peduli akan apa yang berlaku dengan orang lain, apatah lagi dengan flora dan faunanya!

Kita kata "BERHENTI"! dia melenting!!!

Apabila ada orang tidak mahu mendengar lagu mereka ini, mereka melenting. Mereka kata kita tidak mahu pembangunan. Masih mahu mundur kebelakang. Bagi mereka, lagu-lagu yang mereka dendangkan itu amatlah berkeramat serta berpuaka. Jika tidak dihayati, mundur dan kebelakanglah alamatnya.
Rakyat yang menentang akan dianggap penyekat kepada saluran pembangunan itu mengalir ke sesuatu kawasan yang ingin dimajukan.

Tetapi, dalam masa panjang, bumi bertuah ku Sarawak ini suatu hari nanti akan hilang HIJAUnya dan seri lagu "melodi kasih" yang sepatutnya kedengaran di setiap pelusuk rimbanya...

Teman...pilihan ada ditangan kita.

No comments:

Post a Comment