sesamamu

Wednesday, April 25, 2012

Kenapa saya menyertai BERSIH 3.0?

"Garam-Garam-Garam"!,  "Air-Air-Air", "Pass dengan yang lain!"

"Kenapa saya menyertai BERSIH 3.0?"
 Satu laungan yang menyatukan Anak-anak Bangsa Malaysia ketika sekurang-kurangnya 50,000 orang bersatu hati demi sebuah pilihan raya yang BERSIH dan ADIL semasa BERSIH 2.0. Laungan yang menyatukan itu kedengaran di tengah-tengah peserta perhimpunan BERSIH 2.0 di "boom" dengan gas pemedih mata.

"Kenapa saya menyertai BERSIH 3.0?
Anak-anak Bangsa Malaysia yang saling mebantu antara satu sama lain tidak mengenal perbezaan agama, keturunan mahupun ideologi politik mereka. Sesamamu pasti, di kalangan puluhan ribu yang yang menyertai BERSIH 2.0 itu terdiri daripada Islam-Kristian-Buddha-Hindu-Animisma-"Free thinker, Pakcik, Makcik, Lelaki, wanita remaja, Peguam-Guru-Pastor-Ahli perniagaan-dan rakyat Malaysia yang berdiri kerana sebuah pilihan raya yang BERSIH dan ADIL.

"Kenapa saya menyertai BERSIH 3.0?
Masih ingat kisah "Aunt BERSIH"? Dia adalah salah satu contoh serikandi negara yang berdiri demi sebuah keadilan di negara kita walaupun dia adalah bekas seorang guru. Ada juga antara mereka yang sanggup keluar awalaupun dalam serba kekurangan fizikal badan mereka.

"Kenapa saya menyertai BERSIH 3.0?
BERSIH 2.0 merupakan satu kebangkitan rakyat yang tidak kira latar belakang mahupun perbezaan yang ada. KEADILAN itu sendiri yang telah menyatukan 50,000 peserta BERSIH 2.0 untuk berdiri mewakili suara segelintir rakyat Malaysia yang sudah muak dengan sistem - sistem yang jauh daripada dasar kehidupan serta hak sebenar sebagai seorang manusia. Dan sistem-sistem ini telah berjangkit dalam sistem pilihanraya di negara kita. Tiada lagi KEADILAN, segalanya tercemar dan KOTOR!

 "Kenapa saya menyertai BERSIH 3.0?
Cukup sudah kita bermain dengan lumpur, ataupun dalam kata lain, berkrompomi dengan kerajaan ataupun pemimpin yang penuh dengan korupsi. Kita tidak mahu terlibat menjadi sebahagian daripada permaian kotor mereka.

"Kenapa saya menyertai BERSIH 3.0?
Cuba lihat kawasan-kawasan Parlimen mahupun ADUN di Sarawak, kebanyakannya adalah kawasan-kawasan Parimen dan ADUN yang kecil. Terutamanya kawasan-kawasan diluar bandar ataupun pendalaman. Bukankah ini berat sebelah dan hanya berpihak kepada sesebuah parti sahaja? Bukankah ini menyumbang kepada kemenangan majoriti yang mudah!


"Kenapa saya menyertai BERSIH 3.0?
Dekat dengan pilihanray ini, kenapa satu parti politik yang baru di Sarawak itu senang sahaja mendapat kebenaran untuk Parti politik tersebut akan bertanding diPRU13 nanti? Ada tangan yang "penuh kuasa" telah campurtangan untuk menjadikan "dia" terus berkuasa!


"Kenapa saya menyertai BERSIH 3.0?
Dan banayak lagi tuntutan kita untuk satu pilihan raya yang BERSIH dan ADIL nanti!
Jadi...apa alasan kamu untuk tidak turut serta? 


Oleh yang demikian, tiada yang akan dapat mengahalang saya untuk MENYERTAI BERSIH 3.0!!!

Jumapa anda di sana, 28 April, 2pm di Kompleks Mahkamah Lama, Tebingan Kuching.

No comments:

Post a Comment