sesamamu

Thursday, November 22, 2012

Segala usul kemanusian dan alam sekitar di TOLAK !

Sesamamu sebagai rakyat biasa sangat terkejut dan sedih apabila membaca satu laporan di akhbra tempatan yang mengatakan beberapa usul yang dikemukakan oleh pohak pembangkang di dalam persidangan Dewan Undangan Negeri pada kali ini di tolak bulat-bulat oleh Speaker DUN Sarawak.

Geram dan marah dengan hal ini membuat sesamamu ingin menulis tentang hal ini.

Usul-usul yang dikemukakan oleh pihak pembangkang adalah usul yang berkaitan dengan Negeri Sarawak pada amnya. Ia tentang Rakyat dan kemakmuran negeri Sarawak khususnya. Jika usul ini di tolak oleh kerana tingkah laku dan cara si pembawa usul tidak mengikuti peraturan persidangan, tetapi, hal dan usul yang berupa kepentingan rakyat ini haruslah diberi perhatian yang serius oleh kerajaan yang memerintah!

Usul-usul kemanusian dan kehijauan Sarawak

Antara usul yang dikemukan ialah berkaitan dengan kehijauan bumi Sarawak.

Usul tentang 90% hutan Sarawak pupus akibat pembalakan yang dikeluarkan oleh Majalah "Economist".

Usul tentang pembinaan empangan - Empangan Mega di Sarawak.

Usul tentang Pekerja-pekerja sebuah syarikat pembuatan eletronik yang diberhentikan kerja.

Di atas adalah antara usul yang diketengahkan oleh YB dari pihak pembangkan, tetapi semua usul ini telah ditolak bulat-bulat oleh Speaker DUN!

Banyak persoalan timbul!

Adakah para YB yang terlibat tidak mempunyai jawapan yang konkrit terhadap semua usul ini ataupun mereka ini sudah buta oleh kuasa "wang" itu sendiri?

Kenapa Speaker DUN Sarawak SANGAT berat sebelah? Seperti tiada mempunyai perasaan terhadap rakyat mahupun alam sekitar ini lagi?

Siapa "Boss"? Rakyat ataupun itu YB-YB?

Masih tidak puas hati...

Sebagai rakyat biasa, Sesamamu mahu penjelasan secara terperinci, apakah resional disebalik usul ini ditolak  untuk sebarang perbincangan demi rakyat dan bumi Sarawak ini.


No comments:

Post a Comment