sesamamu

Friday, November 2, 2012

TANAHAIRKU II- Apa sudah jadi dengan Pemimpin Orang ulu?

(450-500 Orang keluar membantah)
Apa sudah jadi dengan pemimpin Orang Ulu kita terutamanya dari kalangan pemimpin Kerajaan seperti Temenggung Pahang Ding, Senator Lihan dan YB Dennis Ngau. Sudah terang-terang orang Baramg menolak cadangan pembinaan empangan Baram, tetapi masih ingin teruskan "pemusnahakn kazanah rimba anugerah Sang Pencipta" ini!

Penduduk di daerah Baram telah keluar beramai-ramai menyatakan bantahan terhadap cadangan pembinaan empangan Baram tetapi tidak lama setelah itu, pemimpin-pemimpin Orang Ulu yang menyokong keras akan pembinaan empangan ini mengadakan demonstrasi mereka menyatakan sokongan terhadap Temenggong Pahang Ding dan kenyataannya menyatakan "kebanyakan Ketua kaum Orang Ulu" di kawasan yang terjejas dengan pembinaan empangan ini.
(Pro menyokong Empangan Baram)

Tidak serik kah kita Orang Ulu???

Kenapa kita tidak belajar daripada kesilapan yang lepas? Kenapa tidak mengambil ikhtibar daripada kesengsaraan penduduk di Belaga akibat kehilangan tanah pusaka demi memberi laluan kepada pembinaan empangan Bakun? Demi dan atas Nama Pembangunan, digadaikan kazanah alam yang sangat berharga ini. Tidak serik kah kita wahai Orang Ulu???

Bukannya kita menentang ataupun menolak pembangunan, tetapi kenapa? Tiada cara lainkan untuk menjana bekalan elektrik kepada rakyat demi dan atas nama pembangunan sehingga korbankan TANAHAIRKU? Cukuplah dengan pengelaman targis dengan empangan Bakun. Hentikanlah pembinaan-pembinaan semua empangan ini.

Demi TANAHAIRKU...

Demi TANAHAIRKU...TANAH dan AIR ku yang tercinta dibumi kenyalang ini. Demi kesinambungan generasi penerus di Tanah Sarawak ini, Demi kepentingan BUMI anugerah Tuhan ini, cukuplah dengan pemusnahakan secara "halus" ini wakai pemimpin-pemimpin ku yang "buta" ini.
Dekatkan lah diri dengan Tuhan kamu yang kamu percaya itu (Kalau percayalah), dan dengar apa yang DIA bagi tahu kamu. Jangan terus "Buta" mahupun "Tuli" dengan harta kekayaan dan darjat di dunia ini. Tiada kemana dan tiada faedahnya. Kenapa harus musnahkan alam ciptaan Tuhan ini untuk memberi laluan kepada pembangunan. Sesamamu percaya, Tuhan telah memberi akal fikiran kepada anda untuk mengusahakan sesuatu demi agenda pembangunan mu dengan tanpa mengorbankan TANAHIARKU ini!

Demi Tuhan yang aku percaya...

Wahai pemimpin ku seperti Temenggong Pahang Ding, Senator Lihan dan YB Dennis Ngau, sesamamu tahu kamu prang Kristien yang komited. Percaya kepada Tuhan Yesus Kristus. Sebagai teman seagama, satu suku Orang Ulu, saya menyeru kalian, DENGAR APA KATA TUHAN KEPADA MU TERHADAP AGENDA PEMBANGUNAN ITU.  BENAR TUHAN MAHU KITA MAJU DAN TERUS MEMBANGUN, TETAPI SESAMAMU PASTI TUHAN TIDAK MEMBIARKAN KITA MEMBELAKANGI APA YANG DIA KATAKAN DI DALAM FIRMANNYA. Sesamamu tahu, kalian lebih arif tentang Alkitab itu daipada Sesamamu.

Damai sejahtera meneyertai kalian semua. DAMAI!

No comments:

Post a Comment