sesamamu

Tuesday, March 18, 2014

DALAM PESAWAT YANG SAMA KE DESTINASI YANG SAMA...HANYA KUASA DOA

Sudah masuk hari yang ke 10 MH370 telah hilang dengan membawa telalu banyak persoalan sehingga ia dianggap misteri yang perlu diselesaikan. Malah sebarang penyebaran maklumat baik dari media massa perdana mahupun media sosial, akan menambahkan lagi persoalan demi persoalan akan kehilangan MH370 yang dinantikan akan kepulangannya oleh setaip lapisan masyarakat Malaysia mahupun dunia.

Bagi keluarga yang terlibat, kelibat terakhir orang yang tersayang sangat memilukan. Tetapi harapan terus dipanjantkan kepada yang Esa, walaupun dikala keseorangan, hati resah tetap menemani hari-hari mereka.

Doa menyatukan...

Rakyat Malaysi tidak mengira latar belakang mahupun perbezaan fahaman politik serta kepercayaan, bersatu hati memohon doa dan harapan kepada Tuhan yang satu. Satu fenomena yang sangat menarik belaku.

Kita seakan-akan ditarik satu magnet besar mendoakan tragedi mistei kehilangan MH370 ini. Islam, Buddha, Hindu, Kristian, datang begandingan besama mendoakan agar pesawat ini ditemui segera. Dari kanak-kanak kecil hingga ke orang dewasa, di sekolah-sekolah mahupun dijalanan kota, sekalung doa dan harapan dipanjantkan kepada Tuhan yang maha Esa. Jelas sekali kita bersatu dan mengakui kuasa doa orang yang besatu hati.

Dalam pesawat yang sama...

Kita seakan-akan didalam pesawat yang sama dan menuju ke destinasi yang sama, iaitu BERSATU DAN BERDOA KEPADA TUHAN. Ini adalah satu manifastasi akan kesatuan kita didalam kepelbagaian kita apabila didalam krisis yang sedemikian rupa.

Kita sebenarnya duduk bersama-sama didalam satu pesawat yang sama oleh kerana perbezaan yang menyatukan kita. Tuhan pasti membenarkan perbezaan ini ada untuk kita besatu dan ini membuktikan kepada dunia, walau apa pun yang menimpa Malaysia dan rakyatnya, kita akan besatu padu, duduk bersama dalam pesawat yang sama.

Jatuh bangun negara kita, sebenarnya begantung kepada kita sendiri. Dalam hal pencarian
pesawat ini, kita Rakyat Malaysia sebenarnya sama-sama turut seta didalam pesawat malang ini. Iaiti didalam kesatuan doa kita tanpa mengira perbezaan yang ada. Kudos Malaysia!

"Jangan memandang rendah akan kuasa doa". Ya kenyataan ini telah tebukti, mana-mana kuasa diduni, baik kuasa wang, politik dan sebagainya belum tentu bekuasa menyatukan kita, tetapi tebukti KUASA DOA ITU TELAH MENDAHULUI SEGALA KUASA YANG ADA.

No comments:

Post a Comment