sesamamu

Tuesday, March 11, 2014

DOA & HARAPAN BUAT MH370...SEGERA PULANG

Hari ini genap hari yang ketiga selepas mistei kehilangan MH370 sejak awal pagi sabtu yang lepas. Sesamamu mengikuti perkembangan pencarian  MH370 ini melalui media perdana. Maklumat tekini dari ASTRO AWANI sangat membantu  disamping saluran medianyang lain. Syabas ASTRO AWANI.

Sehingga kini, kehilangan MH370 menjadi misteri dan menimbulkan banyak persoalan.  Sehingga menyebabkan banyak "wartawan" terjun yang memenuhi ruang siber , terutamanya medis sosial. Sehingga kebanyakan media sosial menjadi longgokan berita yang bukan sahaja diragui, malah melahirkan pelbagai spekulasi.

Tidak kurangnya ada segelintir pengguna media sosial sanggup mempolitikkan isu ini. Malah ada yang sanggup mempersendakan negara nya sendiri keatas apa yang berlaku. Media sosial dijadikan ruang untuk mengutuk, memperlikan kejadian ini tanpa mengira sensitiviti keluarga yang terlibat.

Sikap kemanusiaan yang tipis.

Sesamamu sangat geram dana marah dengan banyak pengguna media sosial dengan komen dan status yang langsung tidak membantu. Malah tidak mempunyai ciri-ciri kemanusian yang sejati. Kejadian ini seakan-akan medan untuk mereka mempersendakan negara mereka sendiri tanpa mengiraukan perasaan orang lain.

Doa untuk MH370

Walaupun ada ayang mempersenda usaha pencarian MH370 ini, segelintir masyarakat media sosial yang mulai mengeposkan komen-komen positif telah mulai ketara. Doa untuk MH370 terus menjadi satu fenomena yang terus menjadi pendorong semangat kepada keluarga mangsa yang terlibat. Ini serba sedikit telah membantu mengurangkan apa-apa spekulasi liar sebelum ini.

Semangat kenegaraan rakyat Malaysia khususnya telah mengerakkan kita semua meletakkan apapun perbezaan yang ada dan bersatu hati berdoa untuk ketentuan akan kejadian ini. 

Rukun negara yang pertama menjadi.

Rukun negara kita yang pertama telah benar-benar menjadi, dengan menyatukan negara kita Malaysia yang pelbagai latar belakang kepercayaan ini. Masjid-masjid seluruh negara diarahkan untuk menaikkan doa hajat, tidak kurangnya gereja-gereja setempat, kuil-kuil dan semua rumah-rumah ibadah meohon hikmat dan petunjuk dari Tuhan. Disini, rakyat Malaysia satu hati dibelakang keluarga-keluarga yang kehilangan orang yang tersayang, ayah ataupun ibu kepada sikecil yang tercari-cari, anak kepada orang tua yang ditinggalkan ataupun saudara dan teman yang kita kenali.

Sebagai rakyat Malaysia yang masih berharap yang terbaik kepada MH370, percaya bahawa doa kita akan menyatukan kita yang berbeza ini dan menjadikan sesuatu yang mustahil dimata manusia itu, TIDAK MUSTAHIL dimata TUHAN.

Ayo, terus doakan ketenangan kepada keluarga yang telibat dan kekuatan serta hikmat kepada pasukan mencari dan menyelamat di luar sana. Yang terbaik jika hati kita terus besatu.

No comments:

Post a Comment