sesamamu

Wednesday, February 16, 2011

Prinsip "Shamar"...

"TUHAN Allah mengambil manusia itu dan menempatkannya dalam taman Eden untuk mengusahakan dan memelihara taman itu." (Kej 2:15)

Perlu diingat, pada awal manusia diciptakan dan ditempatkan di taman Eden, tugas yang pertama dan paling sulung yang TUHAN pertanggung jawabkan kepada manusia ialah, "mengusahakan dan memelihara" taman itu.
Mengusaha disini bermaksud, kita dipertanggung jawabkan untuk mengusahakan supaya segala yang diciptakan oleh Sang Pencipta ini kita jaga dan berhasil baik untuk kepentingan kita mahupun untuk si Pencipa itu. Yang kedua, memelihara segala yang diciptakan itu supaya dalam keadaan yang seperti sediakala yang dipandang dan dikatakan "Baik" oleh sang Pencipta itu.

"Shamar" 

Disimpulkan didalam bahasa Ibrani berbunyi "Shamar" yang bermaksud, "menjaga", "memelihara" atau "memerhatikan" semua ciptaan NYA suapaya di dalam keadaan yang amat baik adanya. "Shamar" merupakan penyataan "kasih sayang", "ambil peduli", "menjaga serta memelihara" supaya segala sesuatu itu terjaga dengan baiknya.


Oleh yang demikian, dengan memelihara segala ciptaan TUHAN ini , hubungan kita dengan semua ciptaan NYA ini mestilah dilakukan dengan penuh "kasih sayang", "ambil peduli", dan senantiasa "menjaga hubungan " tersebut. Antara manusia dengan ciptaan hidup yang lain dan manusia sesamam manusia dan seterusnya manusia dengan Pencipta nya.


Mandat...


Apabila kita memenuhi Mandat yang TUHAN berikan kepada kita iaitu untuk memelihara segala ciptaan NYA ini, kita akan memastikan bahawa segala kehidupan ciptaan NYA ini sentiasa dipelihara untuk tujuan perkembangannya yang baik seperti diharapkan oleh Sang Pencipta itu sendiri. Di dalam erti kata lain, kita manusia dipertanggunng jawabkan untuk memastikan hubungan alam semualajadi dan segala makhluk hidup ini sentiasa saling berkait serta tidak terputus. Segala makhluk mahupun alam ini saling memerlukan dan berinteraksi dengan air, udara dan tanah yang "mereka" perlukan.




Oleh kerana TUHAN memelihara manusia ciptaan NYA, demikianlah juga manusia "memelihara" segala ciptaanNYA...mereka ini lah "wira" ku...

No comments:

Post a Comment