sesamamu

Wednesday, February 2, 2011

berulang kali DIA katakan ciptaan NYA "Baik"...

Sebanyak  7 kali TUHAN mengatakan "Baik" kepada semua yang DIA ciptakan dalam Kejadian 1:4, 10, 12, 18, 21, 25, dan 31...
Jadi apa kata kita orang Kristien tentang isu ini?
Ya, sesamamu kali ini tujukan kepada orang Kristien. Kerana dalam Alkitab terutama dalam buku yang pertama lagi(KEJADIAN-GENESIS) Bab 1 , 7 kali TUHAN mengatakan betapa "BAIK" setiap kali DIA memandang hasil ciptaan tangan NYA itu.

Tetapi, apa yang berlaku sekarang kepada dunia kita ini? "BAIK" kah kira-kiranya dipandangan SANG PENCIPTA bumi dan alam semesta ini?

Di Dalam kita berusaha untuk menjaga dan memelihara ciptaan NYA ini, ada banyak perkara yang menjadi "Tembok penghalang"  untuk kita menjadi perihatin terhadap Bumi dan segala isinya.

Antaranya ialah;

1- Bumi ini adalah rumah ku sementara, jadi biarkan ia berlalu...

Banyak orang kita beranggapan bahwa bumi ini adalah tempat tinggal kita buat sementara waktu sahaja. Apabila masanya kita dipanggil pulang kepada DIA, maka kita akan kembali kepada DIA dan hidup kekal seperti yang DIA janjikan kepada mereka yang percaya kepada NYA. Kita terlalu fokus kepada janji hidup yang kekal itu , ataupun syurga yang dijanjikan sehingga kita melihat bumi ini hanya satu tempat tumpangan sementara. Kita ambil pendekatan tidak kisah tentang hal menjaga bumi dan segala ciptaan NYA.
Hal ini telah menghalang kita untuk melihat betapa kita harus juga menjaga bumi dan segala isinya sekarang juga sambil kita menunggu saat dan ketikanya kita bersama dengan DIA kelak.
Menjaga bumi dan segala isinya sama seperti kita ambil berat tentang kesihatan kita, gigi kita, rambut kita , kenderaan kita dan sebagainya yang kita lihat berharga serta amat bernilai bagi kita.

2- Sudah cukup ramai orang bukan Kristien yang melakukan pemuliharaan bumi ini...

"Kalau sudah ada ramai orang yang bukan Kristien telah melakukan pemuliharaan bumi dan segala isinya, ini bermakna, salah bagi orang Kristien untuk terlibat sama..."

Ini adalah satu lagi tembok penghalang untuk kita terlibat. Kita beranggapan perkara yang orang bukan Krsitien lakukan itu tidak benar dan salah dari segi kepercayaan kita.
 Helloooooo!!!!!di dalam Alkitab ada banyak contoh orang yang tidak kenal TUHAN yang TUHAN pakai dengan luar biasakan?? Contoh Yesaya 45:1-6 apabila TUHAN menggunakan Koresh dengan luar biasa kerana orang yang percaya kepada NYA tidak bertindak!
Jadi, kalau sudah ramai orang yang bukan kenal TUHAN kita tu melakukan hal pemuliharaan bumi dan alam ini, bermakna, TUHAN mahu kita juga cepat-cepat bertindak....bukan duduk diam dan menghakimi apa yang mereka buat!!!

dan ada lagi banyak tembok-tembok yang menghalang kita ...kita yang kenal DIA untuk melihat segala ciptaan yang DIA panggil "BAIK" ini terus terpelihara baik adanya...sama-sama kita renungkan. Dan keluaran minggu hadapan kita lihat lagi beberapa tembok yang menghalang kita.

kalau kamu mengaku kamu percaya kepada TUHAN, apa tindakan kamu sekarang untuk pemuliharaan bumi dan alam semulajadi yang "BAIK" ini???

No comments:

Post a Comment