sesamamu

Wednesday, March 9, 2011

Hijau bumi ku- nak jadi pengikut siapa?

" Ku mau seperti MU - Yesus, disempurnakan slalu..."

Yang pekergi ke gereja setiap hari minggu sudah pasti kenal korus lirik lagu ni kan? Selalu kita nyanyikan apabila kita rujukkan kepada keperibadian Yesus yang kita jadikan "role model" sebagai seorang yang percaya kepada Tuhan.
Tetapi di dalam hal pemuliharaan alam semulajadi ini, adakah kita ingin menjadi pengikut Nya? Pengikut Nya bukan sahaja dari segi kehidupan rohaniah yang sempurna yang kita mahu, tetapi, menjadi pengikut Nya didalam segala hal yang kita hadapi di sekeliling kita. Contohnya, menjaga ('abad) dan memelihara (Shamar) bumi dan segala ciptaan Nya.
Kerana Dia adalah "PENCIPTA", "MEMELIHARA" dan "MEMULIHKAN" akan semua perkara. Kita seharusnya menjadi pengikut Adam yang terakhir - Yesus kerana segala sesuatu telah dimatikan didalam Adam yang pertama tetapi dipulihkan di dalam Adam yang terakhir-Yesus. (1 Kor 15:22)

Pengikut Yesus mencontohi Dia...

Sesiapa yang menjadi pengikut Yesus seharusnya mencontohi hidup Dia. Dia yang membuat semua perkara menjadi baru serta kembalikannya dikedudukan yang sedia ada. Ini tidak terhad kepada hubungan Dia dengan manusia, malah semua benda hidup di dunia ini.
Jadi, selayaknya kita mencontohi Dia yang menjadikan semua itu baru dan sempurna adanya.

Siapa itu Yesus yang kita ikut?

Siapakah Yesus itu yang harus kita ikut?
Kerana segala sesuatu sudah ada dan diciptakan oleh Dia dan dalam Dia. Surat Paulus kepada jemaat di Kolese sangat jelas menyatakan nya; (Kolose 1:16)
"karena di dalam Dialah telah diciptakan segala sesuatu, yang ada di sorga dan yang ada di bumi, yang kelihatan dan yang tidak kelihatan, baik singgasana, maupun kerajaan, baik pemerintah, maupun penguasa; segala sesuatu diciptakan oleh Dia dan untuk Dia."
Jadi, kalau segala sesuatu itu telah diciptakan untuk Dia dan bagi Dia, taida kata dua lagi bagi kita yang mahu seperti Yesus dan pengikut Nya seharusnya menjaga dan memelihara segala ciptaan Nya di bumi ini.


Adam yang terakhir memulihkan kembali...

Adam pertama dan pengikutnya telah memusnahkan hidup mereka dan kehidupannya sekali, jadi kerana begitu besar kasih Allah Bapa disyurga kepada dunia ini, Dia mengaruniakan Anak Nya - Yesus Kristus untuk memulihkan serta memberi kehidupan itu kepada segala ciptaan Nya.
Jadi sudah semestinya sebagai pengikut Yesus, kita juga dengan sukacita mengikut langkah Nya memberi kembali harapan kepada dunia dan segala ciptaanNya untuk hidup dengan harmoni.


Oleh yang demikian, menjadi pengikut Yesus bukan sahaja hanya mementingkan "keselamatan peribadi" kita sahaja semata-mata, tetapi ia tidak terhad kepada soal "hati" kita sahaja, ia merangkumi segala sesuatu yang Dia telah ciptakan, alam semulajadi, serta kehidupan lain, dan pengikut Nya, jauh sekali membinasakan ciptaanNya!!!

No comments:

Post a Comment