sesamamu

Saturday, January 21, 2012

BR1M RM500 untuk kamu....

Bantuan Rakyat 1Malaysia yang diberikan kepada satu-satu isi rumah yang pendatannya kurang daripada RM3000.00 sebulan diberikan kepada mereka yang layak di seluruh negara. Setelah dilancarkan tempoh permohonan pada tahun lepas, tahun ini, dalam masa 2 minggu yang lepas, ramai yang telah memohon serta layak menerima habuan daripada kerajaan BN sebanyak RM500 itu.

Berbaris panjang...

Pada tahun lepas, semasa sesamamu datang berurusan di LHDN, keadaan di luar mahupun dalam pejabat LHDN pada ketika itu penuh sesak dengan orang ramai untuk mendapatkan borang BR1M itu. Mereka terpaksa berbaris panjang sehingga ke luar ibu pejabat LHDN Kuching berjam-jam di bawah panas terik. Di maklumkan juga, bukan sahaja ibu pejabat LHDN dipenuhi ribuan rakyat Malaysia yang sanggup datang dari pendalaman untuk mendapatkan borang tersebut. Itu baru kes untuk mendapatkan borang.

Terima habuan RM500 lain pula kesnya...

Dan 2 minggu yang lepas, wang tersebut telah diberikan kepada penerima-penerima yang berjaya setelah melalui proses permohonan tempoh hari. Pelbagai karenah dan respon yang kita dengar. Ada yang tidak tersenarai sebagai penerima walaupun hakikatnya layak. Ada yang sungguh gembira kerana RM500 begitu besar nilainya kepada mereka dan tidak kurangnya, masih ramai lagi yang belum menerima ataupun tidak mahu ambil kisah tentang BR1M ini kerana mereka jauh dipendalaman. Alasan mereka ialah, kos yang dibiayai untuk mendapatkan BRIM RM500 itu sendiri melebihi daripada pemberian tersebut!

Itu pun dalam bentuk Baucer bukannya tunai. Pelikkan? Satu kerja lagi mau tunaikan Baucer tu...

Idea BR1M sangat bagus tetapi....

Idea sangat bagus tetapi...
1- Kerajaan seakan terlepas pandang bagaimana dapat mengagihkan RM500 kepada mereka yang dipendalaman. Pernah pergi ke ulu-ulu , pendalaman Sarawak kah? Tambang kereta guna jalan balak sudah RM80-120 sekali jalan, kalau pulang balik? Tempat tinggal lagi? Belanja makan lagi?

2- Kurang percaya kah Kerajaan kepada para MP BN mereka sendiri untuk mengagihkan wang tersebut ke kawasan pendalaman nun jauh di sana. Ini lah masanya para MP turun ke Pendalaman bagi wang BR1M ini.

3- Sesamamu rasa semua isi rumah di ulu-ulu , pendalaman Sarawak ada lah layak dan selayaknya untuk menerima wang BR1M ini. Jadi kenapa perlu isi borang kalau "Database" tersebut ada dengan para MP BN tersebut.

4- Kajian tidak menyeluruh sebelum pelaksanaan BR1M ini. Seakan-akan kerajaan menggunakan BR1M ini hanya untuk "memancing undi", atas nama BR1M...


Harapan Sesamamu, mereka yang telah menikmati pemberian BR1M ini akan meraskan pemberian ini dengan lebih bermakna lagi. Bukan selalu oooooooo.....

No comments:

Post a Comment