sesamamu

Friday, January 6, 2012

Hujan lagi...Banjir kilat pulak!!!

Hujan yang tidak henti-henti dari malam hari rabu di hari ke -3 di tahun 2012 telah menyebabkan banjir kilat di bandaraya Kuching pada keesokan harinya. Hujan tersebut telah menyebabkan beberaopa jalan utama di Kuching dipenuhi air. Malah ini telah menyebabkan satu keadaan lalu lintas yang kalang kabut ditambah pula kebanyakan pengguna jalan raya bergegas ke tempat kerja.

Sesamamu sendiri mengakami keadaan yang sama semasa ingin menghantar anak kesekolah. ada ada 4 jalan yang boleh dilalui untuk menghantar anak sesamamu ke sekolah dengan masing-masingnya mempunyai jarak yang berbeza untu sampai ke distinasi. Tetapi, semalam sesamamu tidak memilih jarak untuk asalkan sampai. Walaupun telah mencubai kesemua arah untuk ke sekolah tersebut, keadaan banjir telah menyebakkan kesesakan lalu lintas yang teramat sangat. Oleh sebab itu sesamamu mengambik keputusan untuk patah balik ke rumah. Sampai sahaja di rumah, sesamamu diberitahu bahawa sekolah anak sesamamu telah dilanda oleh banjir.

Tidak pernah banjir pun kena

Kebanyakan tempat yang berlakunya banjir kilat pada kali ini adalah kawasan yang tidak pernah mengalami banjir dalam satu jangka masa yang lama. Sebagai contoh, kawasan sekolah anak sesamamu, banjir kilat kali ini adalah diakibatkan saluran air yang tersumbat akibat kerja pembangunan di sekitar kawasan tersebut.

Kalau ditinjau sekitar jalan utama disekitar Kuching, kita akan mendapati banyak kerja-kerja pembangunan baik bangunan mahupun jalan sedang hebat dilakukan. Jadi, adakah semua kerja-kerja pembangunan ini yang menjadi punca kepada terhasilnya banjir kilat ini?

Menurut pandangan Sesamamu sendiri, banjir kilat ini berlaku apabila saliran pengairan yang tidak memenuhi standard dan akhirnya tersumbat di sana-sini. Dan dalam masa yang sama, pihak-pihak yang bertanggung jawab di dalam memantau aktiviti pembangunan sesebuah kawasan tidak perihatin tentang sistem pengairan yang sepatutnya. Akhirnya, ini teklah mengundang perkara yang merugikan banyak pihak.

Korban akibat banjir kilat

Bukan sahaja harta benda menjadi korban banjir kilat kali ini, tetapi dalam masa yang sama, dilaporkan 2 orang dikhuatiri lemas (Berita setakat hari ini) ataupun hilang dibawa arus air yang deras di dalam satu longkang besar. Korban kali ini adalah seorang pelajar sekolah tingkatan 6 yang tergelincir di dalam longkang yang dipenuhi air dan seorang pekerja station minyak yang berhampiran tempat mangsa tergelincir tersebut. Pemuda ini cuba menyelamatkan pelajar ini tetapi, dalam ,masa yang sama dia juga telah dibawa arus deras tersebut. Satu tragedi malang yang tidak diundang berlaku.

Alam sekali lagi berseru...

Harapan sesamamu untuk manusia sejagat kali ini ialah, supaya kita belajar daripada pengalaman ini. Alam sekali lagi menyeru dan menyatakan, siapakah yang lebih berkuasa jika kita tidak mahu sama-sama memelihara alam ini dengan seikhlas hati kita.

Bagi kerajaan yang sedang memerintah negari kita sekarang, hati-hati didalam mengejar ''PEMBANGUNAN' fizikal ini sehingga mengabaikan keseimbangan sumber alam ini.

Mari belajar dari apa yang berlaku ...

No comments:

Post a Comment