sesamamu

Friday, January 13, 2012

Orang mahu tengok DAYAK berpecah???

Sesamamu ingin meuahkan apa yang tersirat selama ini setelah melihat apa yang berlaku keastas keadaan parti-parti politik yang ada di Sarawak. Terutamanya parti-parti politik yang mengaku mereka adalah parti BERBILANG KAUM (Multiracial) di Sarawak ini. Tetapi, ia sebenarnya disebaliknya!

Lihat lah, siapa yang yang menjadi KEPALA? dan Siapa yang MAJORITI di sana? Ada 2 parti politik yang bangganya mengatakan mereka adalah parti BERBILANG KAUM tetapi dalam masa yang sama juga mengambil peduli tentang hal ehwal kaum-kaum yang lain.

Pandangan sesamamu disini adalah pandangan peribadi dan secara pemerhatian dari sudut seorang yang TIDAK MEMPUNYAI LATAR BELAKANG POLITIK apatah lagi AHLI POLITIK.

Parti politik untuk KUASA...

Apabila mana-mana parti itu mengakui ia sebagai parti politk yang menjaga kepentingan serta hal ehwal semua kaum, ini merupakan pembohangan semata-mata. Hanya menggunakan perkataan "Parti Politik pelbagai kaum" sebagai satu tiket untuk menjadikan parti itu terus relevan di pandang mata. Walha, hakikatnya, semuanya ahli baik dari KEPALA hingga ke EKOR adalah dikuasai oleh satu kaum-DAYAK-CINA-MELAYU dan sebagainya.

Persoalanya, sampai bilakah Parti Politik di negara kita, terutamanya partiparti politik di pihak kerajaan -BN akan terbuka matanya untuk melihat, permainan parti politik perkauman ini sangat ketinggalan zaman! EGO serta pentingkan diri sendiri!

Parti politik alat PERPECAHAN...

Di Sarawak kita ada dua parti politik yang pada dasarnya adalah diterajui oleh dua pemimpin dari majoriti DAYAK sendiri. Dan kedua-dua parti ini, PRS dan SPDP masing-masing menyatakan pindirian mereka adalah ebagai parti pelbagai kaum. Ya sesamamu setuju dengan kenyataan itu, tetapi, tidak kah "mereka" sedar bahawa mereka dari cabang parti yang dahuunya menyatukan keseluruhan DAYAK di Sarawak dalam satu parti politik?

Ini lah yang ingin sesamamu nyatakan disini, parti -parti politik seperti inilah yang memecah belahkan DAYAK di Sarawak. Masing-masing ingin menjaga kepentingan parti serta kedudukan sendiri sehingga menyebabkan perpecahan berlaku! Cuba  lihat apa yang berlaku di konflik dalaman SPDP, apa yang berlaku? Pecat sana- Berhenti sini. Apabila "kawan" dari parti yang lain bagi nasihat, kenak tengking pulak si kawan supaya "jangan sibuk tentang hal rumah tangga orang lain".

Tidak kurangnya dengan SUPP. Suatu ketika dahulu merupakan parti politik yang memperjuangkan hak kaum Cina, tetapi mulai hilang taringnya kepada seterunya, DAP apabila wujudnya "puak-puak" tertentu di dalam parti sehingga menjurus kepada perpecahan secara langsung keatas kaum Cina!

Dari dulu lagi ada orang tidak mahu DAYAK BERSATU...

Sesamamu ingin menyatakan di sini, dari dahuu lagi ada orang tidak mahu melihat DAYAK di Sarawak bersatu, Bayangkan, IBAN-BIDAYUH-ORANG ULU bersatu atas nama DAYAK, sesamamu pasti demografi politik Sarawak akan berbeza. Dan bayangkan DAYAK yang majoriti di bumi kenyalang ini bersatu dibawah nama DAYAK, betapa kukuhnya DAYAK dari semua segi, baik Politik-Sosial-Ekonomi.

Tetapi, dengan adanya segelintir manusia yang GILA KUASA-GILA NAMA, DAYAK majoriti di Sarawak di lagakan! Malah mereka gembira melihat kita DAYAK berpecah belah, berpuak-puak dan membenci satu dengan yang lain. Jadi, dengan penubuhan parti-parti politik inilah mereka ini memecah belahkan DAYAK di Sarawak!

Dari zaman Ketua Menteri Sarawak yang pertama lagi, Stephen Kalong Ningkan dan rakannya Temenggong Jugah, "mereka" tahu akan betapa Kuat dan Kukuhnya DAYAK apabila bersatu, oleh itu, mulailah isu-isu kepentingan etnik ini dimainkan sehinggalah berakunya perpecahan itu.


Walau bagaimanapun, sesamamu mengajak semua rakan dari mana-mana etnik di Sarawak terus bersatu di bawah idea kaum DAYAK ini. Ini akan dapat menyatukan kita semua kita dari pelbagai kumpulan etnik yang berbeza ini untuk bersatu. Tidak salahnya kita membanggakan kumpulan etnik kita masing-masing, tetapi itu akan membuat kita lebih kecil dan lemah.

Perpecahan DAYAK akan mengakibatkan kita lemah dan "mereka" ketawa dan terus berkuasa ke atas kita!

Saya Lun Bawang dahulu, dan bangga menjadi DAYAK majoriti di Sarawak serta megah sebagai Bangsa Anak Malaysia!!!

No comments:

Post a Comment