sesamamu

Sunday, April 3, 2011

ada orang kehilangan yang tersayang....

Sesamamu mengambil kesempatan untuk menulis satu artikel tentang apa yang berlaku dalam keluarga sesamamu sendiri pada kali ini. Izinkan sesamamu untuk teruskan penulisan ini kerana terpanggil untuk menjadi suara si kecil yang berumur 3 tahun yang tidak tahu menahu apa yang berlaku kepada seseorang yang tersayang di dalam hidupnya walaupun buat seketika sahaja.

Kenapa terlalu awal Tuhan???

Si kecil ini tidak tahu menahu apa yang berlaku kepada ayahnya yang tersayang. Ayahnya "abang" (Panggilan manjan si kecil oleh ayahnya) sudah pergi buat selamanya walaupun si "abang" beranggapan dia ayah tersayang "tidur". Walaupun si kecil tidak tahu apa yang berlaku kepada ayahnya, mungkin terlalu awal untuk mengerti kenapa danmengapa si ayah tidak kunjung tiba, tetapi suatu hari nanti, si "abang" akan bertanya suatu persoalan yang pada suatu hari, seseorang perlu terangkan kepadanya.

"Kenapa terlalu awal Tuhan mengambil daddy balik kepada Nya?" Belum puas "abang" bermanja dengan daddy, tetapi daddy sudah tiada dan pergi meninggalkan "abang" dan ibu keseorangan?

Ya...segala sesuatu ada waktunya...

Ya, dalam firman PENGKHOTBAH ada menyatakan, segala sesuatu ada waktunya...tetapi, kenapa ianya berlaku di saat-saat ada orang yang masih memerlukan seseorang itu? ini satu misteri perbuatan Tuhan yang kita tidak mudah fahami kalau dengan hati naruni manusia kita sahaja. Tetapi, walaupun begitu mudah kita menyatakan bahawa "Tuhan melakukan segala sesuatu itu dengan sebabnya Nya sendiri", tetapi pada kenyataannya, begitu sukar bagi kita manusia untuk menerimanya...

Ajar kami mengerti...

Jadi, ajarkan kami mengerti ya Tuhan akan rencana Mu di dalam hidup kami. Ajar kami mengerti akan segala yang berlaku dengan kami walaupun kadang kala sukar untuk kami menerima kenyataannya. Ajari kami terus berpaut kepada DAMAI serta PENGHIBURAN untuk melalui hidup-hidup sukar ini....(Doa ku buat "Abang" dan mummynya)

Kehilangan...

Untuk kita yang masih hidup, hargailah kehidupan yang Tuhan berikan kepada kita untuk 24 jam yang seterusnya. Bererti, segala perbuatan kita, percakapan kita malah tingkah laku kita, biarlah semuanya untuk kemuliaan Tuhan.
Bagi yang memandu, ingat-ingatlah orang yang tersayang....walaupun kamu tidak kisah tentang hidup kamu apabila dijalan raya, tapi perlu ingat, ada orang lain yang memerlukan orang tersayang mereka pulang dengan selamatnya...

akhir sekali....sesamamu ingin katakan kepada "abang", suatu hari nanti, kalau "abang" sudah besar dan mengerti serta temui artikel ini, Sesamamu ingin katakan " Daddy "abang" sayang dengan "abang", dia tunggu "abang" suatu hari nanti bersama-sama dengan dia...dan jaga Mummy "abang" dengan baik ya...dan yang paling penting, HIDUP HARUS DITERUSKAN"

"Condolence "Sesamamu" buat "abang" dan Mummy "abang".

3 comments:

  1. RIP to your brother in law Ter, he's in God hand... Our prayer & thought with your family...May the Lord strengthen and comfort your sister Helfi ..
    Love n prayer, Jeffrey & Family (Adeline)

    ReplyDelete
  2. CONDOLENCE for my cusen Sist HELFi n SOn...for the lost of ur beloved husband,we r always support u in our daily pray..
    with LOVE CUZ: AGUSTINE

    ReplyDelete
  3. Just read ur blog today.
    condolence.
    Remember my 'Kehilangan'

    angel01

    ReplyDelete