sesamamu

Wednesday, December 26, 2012

Kekejaman dan Diskriminasi terhadap wanita: Minda yang JAHIL

Minggu lepas, kita dikejutkan dengan satu kisah yang sangat menyedihkan berlaku di dalam zaman yang serba moden ini. Malah negara di mana perkara ini berlaku juga adalah negara yang terkenal dengan paka-pakar IT - nya.
Kisah ini berlaku di India, apabila sepasang kekasih yang baru pulang dari menonton wayang telah menaiki bas yang sebenarnya adalah naiki oleh 6 orang pemuda yang sedang "off duty" serta dalam keadaan yang mabuk. Sejurus pasangan ini memasuki bas tersebut, 6 pemuda yang mabuk ini telah melakukan kekerasan terhadap kedua pasangan ini dan berakhir dengan merogol si gadis berusia 23 tahun in. Mereka bergilir-gilir merogol si gadis ini dan kejaman itu tidak berhenti disitu sahaja, malah si gadis didera berkali-kali sebelum di lontar dari bas itu begitu sahaja bersama pasangannya. Nasib masih berpihak kepada mereka berdua, kerana mereka masih bernyawa lagi.

Rakyat bangkit  di India

Akibat daripada kisah tersebut yang tersebar luas, satu kebangkitan yang besar berlaku, terutama oleh kaum wanita supaya undang-undang yang lebih adil kepada wanita terutamanya digubal semula. Kebangkitan serta kemarahan rakyat ini sebenarnya menimbulkan satu rusuhan yang besar diantara pihak berkuasa India dan para pendemonstrasi.

Kebangkitan rakyat ini juga sebenarnya mendedahkan betapa kerajaan India masih mengamalkan diskiminasi terhadap wanitanya. Kali ini, kebanyakan rakyat yang bangkit terutamanya wanita bangkit menyatakan ketidak  puasan hati terhadap layanan yang berat sebelah kepada wanita.

Bukan itu sahaja, pihak berkuasa-POLIS India seperti merestukan perbuatan ini sehingga tiada tangkapan dibuat terhadap pesalah ini. Malah, apabila rakyta bangkit, terutamanya wanita di seluruh India, pendemonstrasi ini terpaksa melalui satu halangan Polis anti rusuhan.

Minda yang JAHIL

Oleh kerana sistem yang berat sebelah terhadap wanita ini telah bertapak di Negara ini di sokong pula dengan budaya yang memihat atau menganggap perempuan manusia kelas bawahan , maka 6 pemuda ini selain dikuasai alkohol, mereka sebenarnya mempunyai minda yang JAHIL.

JAHIL dalam erti kata konteks cerita ini, perbuatan dan perlakuan mereka adalah tidak ubah seperti BINATANG dan MINDA manusia tahap purba kala!

Sesamamu juga menyokong kebangkitan rakyat India ini dan menyeru adanya tindakan yang setimpal terhadap para pelaku ini. Ini adalah kemuncak KETIDAKPUASAN HATI terhadap DISKRIMINASI terhadap wanita ini.

Menyokong: Thursday In Black...gunakan baju warna HITAM setiap khamis...STOP violence against woman, Rape, Child abuse and baby dumping.

No comments:

Post a Comment