sesamamu

Saturday, June 4, 2011

Pembangunan adalah hak bukan hadiah

Kenapa mesti tungggu begitu sekian lama baru menerima bekalan air bersih serta elktrik di kawasan-kawasan luar bandar di Sarawak?
Sesamamu tertarik dengan satu kenyataan akhbar tentang betapa satu rumah panjang di Sri Aman sekarang mendapat bekalan air bersih. Persoalanya, kenapa baru sekarang? Sudah lebih 48 tahun Sarawak bersama dengan Malaysia, tetapi kenapa baru sekarang penduduk luar bandar Sarawak menerima kemudahan tersebut yang sepatutnya menjadi perkara asas bagi mana-mana wakil rakyat di Sarawak untuk usahakan, kalau mereka benar-benar memikirkan tentang rakyat lah.

Itu baru air, yang lain???

Bagaimana pula dengan kemudahan asas yang lain seperti bekalan elektirk dan kemudahan jalan raya yang sempurna? Boleh dikatakan, hampir keseluruhan kawasan pendalaman Sarawak belum lagi menikmati kemudahan-kemudahan asas ini. Sudah hampir 50 tahun Sarawak bersama-sama dengan Penubuhan Malaysia, tetapi sangat menyedihkan apabila melihat hampir semua rakyat Sarawak yang tinggal di luar bandar belum menikmati mana-mana kemudahan asas yang sepatutnya menjadi Hak mereka. Setelah sekian lama mengidamkan bekalan air bersih, baru sekarang dapat merasakannya dan tersu dihebohkan di dada dada akhbar tempatan Sarawak untuk menunjukkan betapa kerajaan BN yang memerintah sungguh perihatin sehingga seperti menghadiahkan kepada rakyat atas kesetiaan mereka kepada kerajaan BN buat sekian lama. Tahniah dan terima kasih, tetapi kena tunggu hampir 50 tahun kah baru dapat air bersih?

Bukan hadiah tapi HAK!!!

Suka sesamamu meningatkan kita sebagai rakyat Sarawak untuk tahu akan hak kita untuk menikmati segala kemudahan asas yang sepatutnya kerajaan yang memerintah dipertanggung jawabkan dan bagi kerajaan BN, tolong jangan sogokkan rakyat dengan pelbagai hadiah kemudahan asas itu. Sebab i bukan hadia tetapi HAK kami sebagai rakyat...

No comments:

Post a Comment