sesamamu

Wednesday, June 1, 2011

Cerita sebatang pokok #6

Ada seorang teman bertanyakan kepada sesamamu, "kalau kita suruh hentikan pemotongan pokok, tetapi bagaimana dengan Tuhan Yesus, kan dia juga seorang tukang kayu?, jadi bagaimana Dia mendapatkan kayu untuk untuk menjadi seorang tukang kayu? kalau tak potong pokok?"
Ini adalah satu permerhatian yang baik dan sangat bagus untuk kita sama-sama bincangkan. Ya benar sebelum Tuhan Yesus memulakan pelayanannya, Dia adalah seorang tukang kayu, bersama-sama membantu ayahnya-Yusuf. Oleh yang demikian, secara logiknya, sudah pasti tukang kayu memerlukan pokok!
Tetapi, harus kita sama-sama perhatikan, apakah si tukang kayu ini menghasilkan sesuatu yang tidak berfaedah kepada orang sekelilingnya? Apakah yang dibuat oleh si tukang kayu ini?

Potong dan mendatangkan manfaat...

Potong kayu tetapi dalam masa yang sama hasil daripada kayu tersebut digunakan untuk manfaat orang laain. Apabila sebatang pokok itu ditebang, sudah pasti keseluruhan sebatang pokok itu baik daripada daun hingga ke kulitnya mendatangkan faedah yang berguna kepada orang lain, seperti menghasilkan kertas dan pakaian daripada kulit kayu itu. Jadi, pemotongan pokok itu adalah dibenarkan dalam konteks ia memberi manfaat kepada manusia secara khususnya.
Dengan berbekalkan pendapatt bahaya Tuhan Yesus juga seorang tukang kayu dan potong kayu, manusia mulai berpendapat betapa pentingnya sebatang pokok itu untuk meneruskan kesinambungan ekonomi ataupun pendapatan seserorang untuk terus hidup!

Tetapi, apa yang berlaku sekarang ialah, pokok dipotong sewenang-wenangnya. Memang ia dilihat memberi sumber rezeki kepada si pembalak itu tetapi pemotongnya adalah secara berlebihan. Manusia mulai tamak dan rakus sehingga tidak menghiraukan kesannya kepada orang lain. Pokok mulai ditebang apabila nilai ekonominya yang dipandang terlebih besar dan bukan faedahnya kepada manusia sejagat.

Pencegahan lebih baik daripada mengubati...

Satu istilah yang selalu kita dengar sebelum sesuatu perkara yang tidak diingini berlaku, kempen pencegahan dan bukan pemulihan. Kerana, pemulihan adalah peringkat dimana sesuatu perkara yang buruk itu mungkin terjadi akhirnya. Tetapi pada keadaan kita sekarang ini dimana pokok semakin berkurangan, peringkat pencegahan ini harus diambil oleh kita ataupun oleh sesetengah negara sekarang. Tiada masa untuk menuding jari dan mengatakan negara itu, negara ini yang bertanggung jawab mengakibatkan duni ini tandus. Langkah pencegahan yang aktif dan pratikal harus dilakukan.

Jadi izinkan sesamamu mencadangkan antara langkah pencegahan tersebut ;
i. Penanaman semula
- Menggalakkan syarikat-syarikat pembalakan menanam semula pokok-pokok dalam tempoh masa tertentu, sebagai contoh 5-10 tahun adalah proses penanaman semula dan berhenti daripada pemotongan hutan dalam masa tersebut.

ii. Kerajaan memberi inisiatif
- Kerajaan juga berperanan memberi inisiatif kepada mana-mana syarikatt pembakakan yang terlibat didalam penanaman semula ini. Inisiatif ini akan diberi dengan mengambil kira;
a. Keluasan aktiviti penanaman semula
b. Tempoh penanaman semula
Jadi, semakin luas serta lama sesuatu aktiviti penanaman semula itu berlaku, semakin tinggi inisiatif yang kerajaan berikan kepada syarikat-syarikat pembalakan.

iii. Pengguna yang bijak.
- Kita selalu mendengar kempen kitas semula, jadi apa-apa sahaja produk dari sebatang kayu yang pengguna akhir gunakan seperti kertas, perabot dan sebagainya, biarlah kita tahu menilaikannya bahawa ia datang daripada sebatang pokok dan kitar semula jika ia tidak perlu lagi.
- Juga penguna boleh menukarkan penggunaan hasil daripada sebatang pokok kepada produk yang langsung tiada kaitan dengan pokok. Dengan menukar penggunaan hasil berasaskan daripada sebatang pokok kepada suatu hari nanti dapat mengurangkan permintaan produk tersebut.

iv. Kesederhanaan
- Ya, akhir sekali, pengguna akhir haruslah mempunyai menanam mentaliti "kesederhanaan". Kesederhanaan didalam perbelanjaan untuk memiliki perabot-perabot yang berlebihan di dalam rumah. Cukuplah setiap isi rumah hanya mempunyai perabot-perabot asas sahaja...

Mari kawan-kawan, kita sama-sama memlihara alam anugerah Bapa kita ini. Ini adalah dunia Bapa...jadi, mungkin cabaran bagi kita sebagai anggota keluarga Dia untuk memelihara dunia milik Bapa ini...

No comments:

Post a Comment