sesamamu

Sunday, June 12, 2011

Pemerdagangan manusia...


Satu topik yang masih hangat lagi dan masih berlaku di dalam dunia moden ini. barubaru ini "world Vision Malaysia" telah mnegeluarkan statistik menyatakan dalam 1000 orang yang yang  didapati merentas asia pasifik, 3 orang daripadanya dipercayai diperdagangkan kepada mana-mana negara sekitar asai pasifik.

Diperdagangkan untuk...

Selalu kita dengar bahawa mereka ini diperdagangkan untuk menjadi hamba-hamba seks di negara-negara tertentu. Ini berlaku kepada kebanyakan anak-anak gadis yang masih bawah umur. Tetapi perlu diingat bahawa, pemerdagangan manusia bukan sahaja setakat dijual untuk menjadi hamba seks, tetapi ada juga yang dijual untuk sektor-sektor industri tertentu. Antaranya, industri perikanan, industri pembuatan, industri pembinaan dan sebagainya. Apabila mereka ini dijual, kerahan tenaga mereka tidak akan dibayar sesen pun. Mungkin hanya sesuap nasi bagi menentukan mereka masih boleh bekerja. Yang pasti, kehidupan mereka amatlah payah dan diperlakukan seperti bukan manusia adanya.

Kita harus diingatkan...

Sesamamu mahu ingatkan kita tentang apa sahaja yang kita beli ataupun gunakan, setiap barang ataupun perkhitmatan itu kita kena tahu darimana sumbernya? Sebagai contoh, adakah kita tahu dari mana datangnya kasut yang berjenama yang kita gunakan itu? Siapa yang lakukannya? ataupun siapakah pekerja yang menghasilkan kasut yang berjenama yang kita beli dengan harga yang begitu mahal itu? Tahukah kamu bahawa, di sebalik pengeluaran mana-mana barang berjenama itu, penghasilannya adalah daripada kerehan sumber tenaga manusia yang "murah" ataupun "percuma", dan oleh kerana tabiat Tamak para pengusaha ini, mereka sanggup membeli "manusia" ini dengan harapan menjadikan manusia yang mereka beli ini "hamba" seumur hidup  kepada penghasilan barangan daripada kerahan tenaga mereka secara paksa.
Kalau kita terus beli juga barangan tersebut, kita sebenarnya sama-sama bersubahat dengan kes pemerdagangan manusia ini. Jadi apa bezanya kita dengan mereka yang menjual beli manusia ini!!!

Boikot...

Ya, sesamamu menyokong kita semua untuk memboikot mana-mana produk yang dihasilkan daripada pemerdagangan manusia ini. Ada banyak produk di pasaran sekarang yang kita harus tahu dari mana punca sumber untuk mengeluarkannya. Bukan sahaja kita mahu tahu bahawa produk tersebut harus memenuhi spesifikasi pengeluaran "produk hijau" tetapi kita harus ambil tahu juga siapa yang bekerja disebalik pengeluaran tersebut dan bagaiman mereka diperlakukan.

Persoalannya, bagaimana kita mahu tahu ada pemerdangan manusia terlibat? Sesamamu syorkan kita lebih peka dan lebih berinfomatif dengan mencari sumber-sumbernya daripada internet!

katakan TIDAK  pada pemerdagangan manusia!!!

No comments:

Post a Comment