sesamamu

Thursday, May 19, 2011

Senarai beli belah Pilihan raya harus dikotakan...

Sebelum pilihan raya Sarawak yang baru-baru ini, negeri Sarawak bumi kenyalang ini dibanjiri oleh pemimpin-pemimpin dari kerajaan pusat, baik daripada Tuan PM sendiri sehingga kuncu-kuncunya telah melawat setiap pelusuk di negeri Sarawak, setiap rumah panjang juga...
Yang paling ketara, kedatangan mereka ialah dengan mebawa Senarai mebeli belah" - janji-janji serta seakan-akan "santa claus" yang membawa pelbagai jenis barangan untuk dihadiahkan kepada penduduk Sarawak. Sehinggakan ada yang sanggup berkampung di Sarawak buat sekian lama.

Senarai Beli belah...

Para YB-YB dari kerajaan persektuan yang diketuai oleh PM-Najib sendiri datang dengan pelbagai senarai beli-belah (Shopping list) yang ditawarkan kepada rakyat Sarawak. Baik daripada keperlan asas seperti air bersih, elektrik mahupun pembinaan jalan raya yang sempurna adalah antara "senarai beli belah" yang dijanjikan mahupun ditaburkan secara "spontan" pada satu-satu majlis mereka bertemu dengan rakyat.
Mereka datang dan tabur janji sana-sini atas nama pembangungan yang menjadi agenda utama mereka. tetapi, tidak kah mereka tahu pembangunan adalah hak rakyat sebagai manusia. oleh kerana ia adalah hak, jadi rakyat sebenarnya tidak kira latar belakang sekalipun harus menikmati pembangunan tersebut. Tidak  kira siapa yang memerintah.
Tetapi, yang menyedihkan, hari-hari sebelum pilihan raya itu, rakyat Sarawak ditabur dengan janji "pembangunan" ini. Walhal, sepatutnya rakyat Sarawak harus miliki pembangunan selari dengan negeri jiran mereka di Semenanjung yang menikmati kemudahan asasnya dengan baik sekali. Kalau dibanding dengan Sarawak, selepas 48 tahun menyertai Malaysia, ramai lagi rakyat Sarawak masih belum merasai keperluan asas seperti air yang bersih, bekalan elektrik dan jalan raya yang menghubung mereka ke kawasan kawasan bandar. Cuba pergi ke kawasan pendalaman , dari Lundu ke Bakelalan, hampir semua kawasan ini belum merasakan air bersih itu, api elektrik tersebut apatah lagi jalan yang bertar!
Oleh yang demikian, Konco-konco PM-Najib in sewenang-wenangnya berjanji untuk memberi segala kemudahan asas ni dengan kadar yang segera. Janji pilihan raya katakan!!!

BN menang, mana janji????

Jadi, sekarang adalah waktu untuk menunaikan janji tersebut. Projek kilat yang dijanjkan mahupun projek pembangunan jangka panjang itu harus dikotakan sekarang! Segala senarai membeli belah tersebut sepatutnya dikotakan sekarang melalui wakil-wakil rakyat BN yang terpilih itu. Jangan sedap mlut sahaja menabur janji, tetapi selepas pilihan raya dan menang, LESAP dan memberi pelbagai alasan kenapa satu-satu projek itu lambat serta tidak dilakukan segera.
Jangan seperti di satu kawasan ADUN, dijanjikan untuk membina jalan raya yang menghubungkan perkampungan tersebut kepada bandar yang terdekat telah melalui 3 kali pilihan raya setalah janji ditaburkan, akhir sekali rakyat kawasan tersebut memilih pembangkang setelah sekian lama bersabar.

Dan perlu diingat, semua janji-janji ini kebanyakannya ditaburkan oleh kerajaan persekutuan, jadi hak para YB yang terpilih ini untuk menuntut daripada mereka lah! kenapa malu? kenapa takut? Kita rakyat Sarawak juga ada hak untuk pembanguna tersebut lah!

Bagi kerajaan Sarawak sekarang, tak kan kerajaan pusat sahaja yang memberi peruntukan memajukan kemudahan asas penduduk Sarawak sendiri. Ataupun, tak kan nak tunggu pilihan raya yang akan datang untuk mendapat segala peruntukan ini. Kerajaan BN  Sarawak sendiri tahu bagaimana sukarnya kehidupan rakyatnya yang di pendalaman itu. Mana perginya pendapatan kerajaan negeri ?Kenapa tidak salurkan untuk membantu rakyat sendiri yang terpinggir dari menikmati kemudahan asas ini?

YB-YB...ini masa untuk bekerja...

Ya, bekerja untuk rakyat, dan bukannya sibuk melayan isu-siu remeh. Seperti isu-isu kaum dan agama yang dihebohkan oleh sesetengah pihak untuk meraih populariti peribadi menjelang pilihanraya umum nanti atau sibuk dengan "siapa yang akan menjadi Ketua menteri yang seterusnya". Cukuplah itu Yang Berhormat!!!
Ayooo!!!! turun kepadang! dengar dan bertindak terhadap setiap keluhan rakyat yang memilih kamu.

No comments:

Post a Comment