sesamamu

Monday, May 2, 2011

Menarik dan tertarik selepas 14 hari PRU 10 Sarawak

Selepas 14 hari PRU ke 10 Sarawak, pelbagai cerita yang menarik dan mencuit hati bagi sesamamu. Apa tidaknya, pelbagai cerita kedengaran di kedai kopi malah di dada akhbar tempatan(Sarawak) bagaimana para penganalisis-penganalisis profesional mahupun amatur keluar dengan hasil-hasil pemerhatian mereka tentang PRU 10 yang lepas.
Kita sedia maklum dengan keputusan PRU 10 yang memihak kepada BN tetapi banyak perkara yang berlaku selepas 14 hari berlalu kerajaan BN memerintah sekali lagi bumi kenyalang ini.

100 Orang menuntut habuan...

Dilaporkan didada-dada akhbar tempatan 100 orang kampung menuntut bayaran yang dijanjikan oleh sebuah parti politik jika parti politik tersebut menang dalam PRU yang lepas. Baki yang dijanjikan hanya diberikan apabila keputusan memihak kepada parti tersebut. Jadi, setelah keputusan memihak kepada parti tersebut, 100 orang penduduk kampung di kawasan terbabit datang menuntut baki wang yang dijanjikan.

Tetapi yang menarik dan tertarik ialah, penafian seorang jurucakap bagi parti tersebut bahawa orang kampung yang datang di pejabat parti tersebut adalah petugas dari parti yang bertanding menuntut gaji mereka yang sepatutnya di serahkan selepas pilihan raya.  Hellooooo!!!!! siapa yang benar di sini???
Sama-sama kita jawab ya....

Tiba-tiba nama M.I.A...

Cerita ini sesamamu dengar dari seorang rakan yang menceritakan apa yang berlaku di pusat mengundi di kawasannya. Lebih kurang 3 orang pengundi yang sekian lama telah menunaikan tanggung jawab mereka mengundi di setiap pilihanraya, mendapati nama mereka tidak wujud di dalam senarai nama pengundi yang terkini yang dikeluarkan oleh SPR. Yang menarik dan tertarik disini menurut al-kisah rakan sesamamu ini, di dalam senarai nama pengundi dalam talian SPR, memang wujud nama pendungi di pusat undi yang sepatutnya, tetapi, senarai nama yang dimiliki oleh pegawai SPR di pusat mengundi yang ditetapkan M.I.A?
Apa dah jadi????  Sama-sama kita jawab ya...

DAP untuk Cina???

Satu kenyataan yang berbaur perkauman yang dituduhkan kepada parti politik DAP apabilan DAP memenangi hampir kesemua kawasan majoriti Cina. Tuduhan demi tuduhan sehingga ada yang sanggup mendesak kerajaan memerintah mengukuhkan lagi semangat 1Malaysia dengan tambahan slogan 1Melayu 1 Bumi. Kenapa sampai begitu rasa menebalnya persaingan yang tidak sihat ini?
Kalau di lihat, kebanyakan parti-parti Polotik yang ada di Malaysia adalah berdasarkan "satu-satu kamu". Dan semuanya ingin menjaga kepentingan kaumnya sendiri atas nama parti politik. Sampai bilakah negara kita benar-benar bebas daripada sikap "perkauman" yang begitu menebal ini?
Yang menarik dan tertarik nya ialah, kita masih lagi di perintah oleh Kuota "kaum" disemua sektor ekonomi, sosial dan politik. Sampai bila??? Sama-sama kita jawab ya...

Mogok selepas PRU 10

Sungguh-sungguh tak masuk akal. Ya, sesamamu pelik kerana belum pun habir kain rentang parti bertanding diturunkan, belum habis poster calon-calon yang bertanding diturunkan. Sudah ada orang kampung yang tak puas hati dengan apa yang berlaku kepada tanah adat mereka. Tanah mereka yang dipercayai telah diberi dengan bukan kerelaan mereka telah diterokai oleh syarikat pembalakan yang diberi lesen untuk melakukan aktiviti pembalakan mereka. Orang kampung sedar dengan apa yang berlaku dan menyatakan rasa tidak puas hati mereka dengan membuat bantahan dan "benteng" penghalang daripada syarikat pembelakan yang terbabit masuk ke kawasan tanah mereka.
Yang berhormat yang baru dilantik memberi penjelasan bahawa penduduk kampung tidak puas hati kerana mereka tidak diberi pampasan yang sewajarnya.
Jadi, mana yang betul ni?   Yang menarik dan tertarik di sini ialah, YB punya cerita lain, orang kampung punya cerita lain?   Sama-sama kita jawab ya...


I'll die for ...walk the wire for you...

Oh tidak, satu kenyataaan yang sesamamu percaya bukan daripada suara semua penduduk Sarawak. Ada yang sanggup mati untuk "si dia" kalau "si dia" tidak berkuasa lagi. Sesamamu percaya, pendapat yang dinyatakan ini terlalu- ataupun melampau. Kalau PRU 10 Sarawak yang lepas menjadi kayu pengukur, sesamamu percaya, kenyataan ini tidak mewakili suara "seluruh" rakyat Sarawak.
Menurut statistik PRU 10 Sarawak yang lepas, Pihak PR hanya kekurangan lebih kurang 10% undi sahaja di banding dengan BN, jadi, undi popular PR semakin meningkat. Oleh yang demikian, kenyataan tersebut sebenarnya hanya kenyataan segelintir rakyat yang "i'll die for, walk the wire, yeah i die for...everything i do, i do it for you????"
Alamak!!!! jawab sendiri lah!!!

Dan...banyak lagilah cerita kita akan dengar. Ini baru 2 minggu ataupun 14 hari selepas PRU 10 Sarawak sudah berlalu...sesamamu pasti ada banyak lagi cerita ynag menarik dan tertarik...kita tunggu dan lihat. Bagaimana cerita anda pula??? ada yang menarik dan tertarik???

Bagi rakyat Sarawak yang telah menunaikan tanggung jawab mereka sebagai pengundi, kita sudah bersuara dan memilih wakil untuk suara kita di Dewan Undangan Negeri Sarawak. Sama-sama kita doakan supaya "suara kita" akan kedengaran di dewan yang mulia itu kelak oleh wakil-wakil kita yang kita telah berikan mandat itu bagi 5 tahun ini.

Sesamamu.blogspot.com peduli akan hal ehwal politik kerana tanggung jawab mengingatkan kita  sesamamu manusia di Negara Tanah Tumpah Darah ku

"Biar keadilan memukul seperti ombak di lautan dan kebenaran mengalir deras seperti sungai yang luas" di bumi ku Malaysia suatu hari nanti...

4 comments:

  1. tq bro for remind us about the issues surrounding us, you hv a good observation while some us just ignored it..

    ReplyDelete
  2. PRU 10 is over W.I.N (What Is Next) - continue to campaign and encourage the Rakyat especiall young generation to register as a VOTERS, it's not to late

    ReplyDelete
  3. Thanks PADE...

    ya...sometime we tot as a Christian Citizen in this country, we dun need to "gago" pasal politic. And the worst thing still was, when some Christian says "politic is Dirty" so dun get involve.
    We only thinks of our "own salvation"..atau dalam erti kata lain..."pasal diri kita jak mau g Heaven". Just y we have "some" ppl totally ignore what is happening politically around them...

    U-u I-i mentality bah...

    wat ever it is, selagi my understanding of "justice" and "righteousness" is about Thy Kingdom comes, i have to be "gago"

    thanks

    sesamamu

    ReplyDelete